Schuim

Blote vrouwen beschilderen met chocola: alles voor het MKB

Hans van der Beek doet elke dag verslag van feesten, presentaties en andere belangrijke bijeenkomsten in Amsterdam. Vandaag: de lancering van Iambusiness.

Wouter Wunnink (MediaReach), Philip Meijer (Clear Channel) en Charley Heus en Helen Driessen van J&C Sportrevalidatie. 'Het geeft meerwaarde en je krijgt er energie van' Beeld Schuim

John de Vroede is een gepassioneerd entrepreneur. Hij heeft onderzoek gedaan onder het mkb en daarom weet hij nu dat 57 procent van de ondernemers behoefte heeft aan meer omzet en 42 procent aan meer klanten, maar hij weet ook dat 77 procent vindt dat een businessclub méér moet zijn dan alleen netwerken.

In de praktijk: culinaire verrassingen, een boottochtje, het dessert geserveerd op een naakte vrouw. Dat deelt toch net wat leuker visitekaartjes uit.

De lancering van Iambusiness begint in de Harbour Club van het Apollo Hotel. Handjes geven en sushi eten. Ik vang zinnen op als: "Mijn taak is verdienen, en een omgeving creëren om dat te doen."

En: "Het moet meer zijn dan visitekaartjes geven en krijgen. Het moet leuk zijn. Anders krijg ik de baas niet mee."

Initiator De Vroede komt zich voorstellen. "Mijn compagnon en ik hebben zo'n 25 jaar geleden nog jarenlang advertenties voor Het ­Parool verkocht!"

O? Wanneer was dat dan precies?

"Mmmm, dan moet ik even denken welke auto ik toen had."

Het antwoord van een echte man.

Lambusiness moet de grootste, leukste én meest effectieve businessclub worden. Lidmaatschap kost 1200 euro per jaar, maar dan krijg je wel gratis enkele belangrijke tools voor bij het netwerken: een maatpak, een fotoshoot, een pitchvideo en 25 procent korting op de hele rekening bij zo'n zeshonderd restaurants.

In deze kringen heet dat: goede value for money.

Schuimverslaggever Hans van der Beek Beeld Linda Stulic

We gaan te water. Daar hoor ik dingen als: "Ik bespaar liever een ton dan dat ik een ton meer omzet."

Tijdens de rondvaart begrijp ik dat de target van de club duizend leden is, maar dan wel alleen de beslissers en geen accountmanagers of zo.

Ofwel: echt alleen het zuivere publiek.

We dobberen naar de Supperclub, die geheel is afgehuurd deze woensdagavond, want aan ambitie geen gebrek.

Het zijn de vrouwen die als eerste op de loungebanken kruipen. Mannelijk mkb staat liever, of zit op een stoel. Ik hoor: "Ik zeg al, ik vind ontbijt op bed al een dingetje, ik kan daar écht niet eten, hoor."

Als tussen-act doet een Marilyn Monroeachtige een striptease. Iambusiness grijpt massaal naar de smartphone en ik denk alleen: hé, die ken ik ergens van.

Dan ben je best al lang Schuimmeisje.

En als dessert wordt dus een zowat blote vrouw met chocoladesaus beschilderd, live, en opgevoerd als chocoladebuffet. Maar ik heb nu eenmaal ooit de keuze gemaakt: geen toetjes meer óf geen zoutjes meer, en ik sta ook vanavond fier achter dat besluit.

Thuis mag ik een handje poestanootjes.

Tips? Mail naar schuim@parool.nl

Wat lancering Iambusiness
Waar Harbour Club, Apollolaan/Supperclub, Singel
Wie John de Vroede, Matthieu van der Heiden, Erik Zwiers, Lars Bense en zo’n honderd potentiële Iambusinessers
Wanneer woensdag 15 november, 17.00 tot 23.00 uur

Drank en spijs ****
Sfeer ***
Hans vond zestien visitekaartjes in zijn borstzak. Iemand?

Mede-initiators Matthieu van der Heiden, Erik Zwiers en Lars Bense: 'Ze zeggen niet voor niks, de beste zaken doe je in de kroeg' Beeld Schuim
Initiator John de Vroede: 'Het is Linkedin 2.0' Beeld Schuim
Ray van de Mortel (Davilex): 'Verbinden en business. Dat is het in a nutshell.' Met Patricia van der Werf en Emmy Kusters (Sold + Pepper) en Mandy Israël (Creating Inner Wealth) Beeld Schuim
John Sparreboom, Jurjen Bron en Ronald Aarnoudse van Sparr Finance. Hier om bedrijven te financieren? 'En omdat we gratis eten krijgen' Beeld Schuim
Al flink genetwerkt? Hondengedragstherapeut Sandra Hollaar: 'Ja! Ik heb hem leren kennen!' Hem is Eddie Tjon Fo (r, Sparkwise). Naast hen Linda Swärtz en Wouter Robinson (Roparo) Beeld Schuim

Wekelijks een overzicht van de nieuwste hotspots, uitgaanstips, films en restaurants in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor de Stadsgids-nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden