Blokkades geen hinder voor opening Betuwelijn

BARENDRECHT - Door een hendel over te halen heeft koningin Beatrix zaterdagmiddag even na drie uur de Betuwelijn officieel geopend. Daardoor reed enkele kilometers verderop een eerste symbolische goederentrein weg vanaf het rangeerterrein Kijfhoek.De trein legde echter niet meer dan enkele honderden meters af. Spoorbeheerder ProRail bezwoer echter dat de rit niet was ingekort vanwege dreigende acties. Want nog voor de aankomst van de vorstin in de feesttent bij het NS-station in Barendrecht meldden actievoerders van GroenFront! zich met blokkadeacties.

Volgens hen is de Betuwelijn overbodig en heeft die te veel natuur gekost.

Op zes plaatsen langs de 160 kilometer lange spoorlijn, die de Rotterdamse haven moet verbinden met het Duitse achterland, bezetten ze de spoorbaan. Bij Schelluinen werden kabels doorgeknipt, zei een woordvoerster van spoorbeheerder ProRail. GroenFront! ontkende 's middags daar iets mee te maken te hebben. Om wat voor kabels het ging, werd niet duidelijk. Het hangt echter wel van de ernst van de schade af of de Betuwelijn maandag in gebruik kan worden genomen. De bedoeling is dat een trein met sojaschroot van Rail4Chem in de vroege ochtend vertrekt.

De ongeveer zevenhonderd genodigden in de feesttent merkten niets van de acties. Zij werden vergast op een theaterprogramma, met tussendoor speeches. Onder hen verkeersminister Camiel Eurlings, die stelde dat de Betuwelijn geen makkelijk proces is geweest. De kritiek uit de Tweede Kamer was niet mis en de emoties liepen hoog op toen eenmaal de plannen bekend werden om een gloednieuwe, alleen voor goederen bestemde lijn aan te leggen naast de A15.

Eurlings zei eerder op de dag al dat hij opnieuw zou beslissen tot een Betuweroute, maar meer voorbereidingstijd zou nemen voor planning en aanpassingen zoals tunnels en geluidsschermen en voor overleg met omwonenden en regionale bestuurders.

''Als je meer tijd neemt voor betere afspraken, krijg je minder discussie en deining.'' De lijn is volgens hem ook zo duur geworden door die aanpassingen.

Eurlings deed later schamperend over de actievoerders: ''Te verwachten folkore''. Hij noemde de acties ''goedkoop'' en ''laag'', betogend dat de Betuweroute juist goed is voor het milieu en het nodige vrachtverkeer van de weg zal afhalen.

De Betuwelijn zal overigens dit jaar nog niet voluit gebruikt kunnen worden. Er geldt een testregime voor onder meer het spoorbeveiligingssysteem. Eurlings en de topmannen van ProRail en Railion zien de toekomst echter met vertrouwen tegemoet. Zeker als in 2013 de aansluiting in Duitsland op orde is. Eurlings: ''Dan kunnen er 160 treinen per week overheen, 90 kilometer vrachtauto's, een afstand van Amsterdam naar Den Bosch. (ANP)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden