Blindness **

Julianne Moore in 'Blindness'. Foto GPD Beeld
Julianne Moore in 'Blindness'. Foto GPD

Regie: Fernando Meirelles
Met: Julianne Moore, Mark Ruffalo

Als in een film blindheid toeslaat, zijn metaforen niet ver weg. In Fernando Meirelles pretentieuze, maar lompe verfilming van José Saramago's Blindness ontpopt Julianne Moore zich in een inhumane blinde wereld tot een humane ziener. Klinkt geforceerd? Dat klopt.

We bevinden ons in een anonieme wereldstad, waar sommige mensen plotseling worden getroffen door onverklaarbare blindheid. De blindheid is besmettelijk en de regering besluit de slachtoffers in een oud sanatorium in quarantaine op te sluiten. . Omdat de vrouw (Julianne Moore) van een blinde oogarts (Mark Ruffalo) haar man niet in de steek wil laten, laat ook zij zich opsluiten. Ze doet zich voor als blinde, alleen haar man weet dat ze het niet is. Als iedereen in het sanatorium is, kan de Brazilliaanse regisseur Fernando Meirelles zijn punt maken: zet een groep mensen bij elkaar en er onstaat een meedogenloze strijd om de macht. In het sanatorium ontpopt een twintiger (Gael Garcia Bernal) zich tot dictator. Hij krijgt er steeds meer lol in. Het begint met zeggenschap over het voedsel en eindigt met verkrachting. Hoelang zal het duren voordat de ziende vrouw van de oogarts ingrijpt? Lang, heel lang, zodat Meirelles alle tijd heeft om de kijker nare beelden van seksueel geweld en andere vernederingen voor te zetten. Dat mag als het doel zinnig is, maar chique artfilm gloom en doom is dat niet. Opdat we niet gedeprimeerd naar huis gaan, voert Moore als een moderne Mozes de blinden uit de slavernij naar de vrijheid.

Blindness laat na Cidade de Deus en The constant gardener weer zien dat Meirelles visueel een wonderkind is, maar inhoudelijk zwak in zijn schoenen staat. De film oogt imponerend, maar maakt zijn pretenties volstrekt niet waar. Hij geeft geen inzicht in de staat van de mensheid, maar uitgekauwde noties over de verdorven menselijke natuur. Ook de acteurs lijken dat te beseffen. Garcia Bernal slaat zich er aardig door heen, maar Ruffalo en Moore spelen in het luchtledige. Blindness is het soort film dat artfilms een slechte naam bezorgt. (JOS VAN DER BURG)

Website

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden