Blijdschap, maar ook zorgen over één brug over het IJ

Goed nieuws dat er een brug over het IJ komt, maar één brug gaat waarschijnlijk maar een heel klein beetje helpen. 'Dit zal de problemen niet oplossen.'

De gemeente gaat ook investeren in meer veren om de drukte achter CS het hoofd te bieden Beeld Mats van Soolingen

De reacties op de keuze van het stadsbestuur voor de aanleg van één brug, vanaf het Java-­eiland naar Noord, zijn positief, maar er is ook zorg. Zo zegt Marjolein de Lange van de Amsterdamse afdeling van de Fietsersbond dat de problemen aan de westkant van het IJ de komende jaren alleen maar groter zullen worden. "De ponten bij CS zullen propvol blijven zitten."

Dat zegt ook Bas Kok, die jaren ijverde voor een brug. Dat er nu een komt in Oost vindt hij logisch en stemt hem tevreden. Maar het is niet genoeg. "Die westelijke brug komt er wel, zeggen ze, dat is me te vrijblijvend. Voor je het weet, komt ie er dan toch niet. Ik wil garanties, want juist aan die zijde van het IJ is de nood hoog."

Architect en voormalig Rijksbouwmeester Tjeerd Dijkstra is de bedenker van een brug vanaf het Java-eiland. Hij is vereerd, zegt hij. "Het is een ideale plek, je hebt redelijk de ruimte en de Jan Schaeferbrug ligt er al."

Toekomstbestendig
Zelfs ondernemersorganisatie Oram, voorheen behoorlijk kritisch over de aanleg van bruggen over het IJ, spreekt van een goed uitgangspunt om te komen tot een oplossing van de problemen. Een woordvoerder zegt in het voorkeursbesluit een erkenning te zien van het belang van het IJ als belangrijke transportader.

Of de brug hoog genoeg wordt om binnenvaartschepen met vier lagen containers te kunnen laten passeren, is echter nog maar de vraag: het stadsbestuur heeft daar nog geen beslissing over genomen.

Maar Oram ziet de discussie daarover met vertrouwen tegemoet. "Dat moet vier worden, dan weet je tenminste zeker dat de brug toekomstbestendig is."

Ook Sander Groet van de A'DAM Toren is enthousiast. Hij is blij dat het besluit is genomen voor één brug, maar vindt het jammer dat een passage onder het IJ door vooralsnog kennelijk helemaal is afgevallen.

Uitgang Noord
"Terwijl ze wel praten over station Sixhaven op de noordelijke IJoever. Een passage is veel beter: mensen kunnen dan op een leuke manier naar de andere kant van het water. Noem het dan Uitgang Noord van metrostation CS."

Het GVB is blij dat de stad gaat investeren in meer veerponten, aldus een woordvoerder. "Het duurt nog vijf jaar voor die brug er is, maar het is nú druk. Op extra ponten hoeven de ­Amsterdammers geen vijf jaar te wachten, we kunnen over een jaar nieuwe pontveren hebben. Goed nieuws dus."

Gebaar
Maarten Kloos, oud-directeur van architectuurcentrum Arcam, vindt de keuze om in ­eerste instantie één brug aan te gaan leggen verstandig.

Hij hoopt vooral dat de gemeente met de brug een groots gebaar zal maken. "Het moet niet zo'n voorzichtig bruggetje zijn. Ik hoop op overtuiging, op een gebaar. Amsterdammers moeten de brug zien en er blij van worden."

Lees ook: Brug over het IJ zou bij Artis moeten beginnen [+]

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden