Blendle krijgt internationale investering van 3 miljoen euro

De Duitse uitgeefgigant Axel Springer en het Amerikaanse kranteninstituut The New York Times gaan samen 3 miljoen euro investeren in de Nederlandse digitale krantenkiosk Blendle. Daarmee wil de Nederlandse start-up internationaal gaan.

Alexander Klöpping (links) en Marten Blankesteijn tussen het team van Blendle. Beeld Blendle
Alexander Klöpping (links) en Marten Blankesteijn tussen het team van Blendle.Beeld Blendle

Het was nog voor de lancering van Blendle toen er een mail binnenkwam van Axel Springer, uitgever van onder andere de Duitse dagbladen Bild en Die Welt. Of ze langs konden komen bij de Nederlanders.

'Op dat moment was er zelfs nog geen een Nederlandse uitgever langs geweest. We hadden wel eens geprobeerd investeerders te vinden, maar dat was erg moeilijk, omdat het product er simpelweg nog niet was', zegt Marten Blankesteijn (27), die Blendle samen met Alexander Klöpping (eveneens 27) oprichtte.

Maar Axel Springer en The New York Times hebben vertrouwen in Blendle en beide heren. 'Alexander ging naar New York om te vragen of er mogelijkheid was dat The New York Times in Blendle zou kunnen komen. Uiteindelijk gingen er tien man om tafel zitten die vroegen hoe het zit met investeringen in het bedrijf.' Vijf maanden na de livegang van de online kiosk is die investering nu rond.

Internationaal uitbreiden
Met de 3 miljoen euro willen Klöpping en Blankesteijn uit gaan breiden naar andere landen. De investering van de bedrijven is volgens Blankesteijn namelijk niet bedoeld om winst te generen, maar vooral omdat ze graag willen dat meer mensen - en met name jongeren - voor journalistiek gaan betalen. Blendle blijft dan ook voor het grootste deel in handen van de Nederlandse oprichters.

Hoe de internationale Blendle er in de toekomst uit gaat zien, is nog niet duidelijk, maar dat die er komt staat volgens Blankesteijn vast. 'In het komende half jaar willen we sowieso ergens in een land openen. We onderzoeken nu in welke landen we genoeg mensen en uitgevers zouden kunnen aantrekken.'

Met Axel Springer en The New York Times achter zich wordt het volgens hem wel makkelijker om nieuwe, internationale kranten te interesseren voor Blendle. 'Om binnen te komen bij bijvoorbeeld The Washington Post is het veel makkelijker wanneer je daar wordt voorgesteld door The New York Times, dan dat je op LinkedIn een berichtje moet sturen als Pietje Puk van een Nederlandse start-up', grapt Blankesteijn.

Ook mannen lezen Viva
In Nederland gaat het tot nu toe 'boven verwachting goed' met Blendle. 'Voor de investering moesten we een plan schrijven met de groei en inkomsten die we verwachtten. We zitten nu ruim boven die lijn en gaan we tientallen procenten per maand omhoog', zegt Blankesteijn.

Toch is de investering van belang om de start-up in de lucht te houden. 'Voor alsnog gaat er meer geld in dan er uit komt. Maar dat is heel normaal bij beginnende bedrijven. Je moet eerst investeren in een goed product, voordat je eraan gaat verdienen. Dat zie je ook bij Facebook en Twitter, waar eerst miljoenen verbrand zijn', zegt Blankesteijn.

Inmiddels heeft Blendle ruim 120.000 geregistreerde gebruikers zijn er ongeveer 60 kranten en tijdschriften in de kiosk te vinden. Blankesteijn: 'Die variatie aan titels zorgt ervoor dat veel mensen uit kranten of tijdschriften lezen die buiten hun doelgroep liggen. Vrouwenblad Viva is bijvoorbeeld opvallend populair onder mannelijke gebruikers.'

Binnenkort zullen ook de kranten en tijdschriften die in het bezit zijn van de twee investeerders in Blendle te vinden zijn.

null Beeld Blendle
Beeld Blendle
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden