Review

Black gold **

null Beeld

Regie: Jean-Jacques Annaud
Met: Tahar Rahim, Antonio Banderas, Mark Strong, Freida Pinto

Met Black gold blikken de Franse regisseur Jean-Jacques Annaud en de Tunesische producent Tarak Ben Ammar terug op de periode waarin de vondst van olie de machtsverhoudingen op het Arabische schiereiland op scherp zette. De film is opgezet als een groots epos in de traditie van de klassieker Lawrence of Arabia (1962), en draait om de richtingenstrijd tussen de vooruitstrevende emir van Hobeika en de behoudende sultan van Salmaah, en om de jonge prins Auda, die tussen beide partijen beklemd raakt.

Het scenario is gebaseerd op de in 1957 gepubliceerde roman The great thirst van de Zwitser Hans Reusch, en is in filmhistorisch opzicht opmerkelijk omdat westerlingen er geen substantiële rol in spelen. De peperdure, Engelstalige verfilming werd gefinancierd door leden van het koningshuis van Qatar, die er kennelijk geen bezwaar tegen hadden dat de fictieve emir en sultan door twee geschminkte Europeanen met malle accenten worden vertolkt.

Emir Antonio Banderas beroept zich op zijn Andalusische (lees: Moorse) voorouders om critici voor te zijn, maar zijn geschmier valt geen moment serieus te nemen. Sultan Mark Strong maakt een betere indruk, maar de verkleedpartijen en het grimeurswerk geven Black gold een hopeloos achterhaald karakter. Dat is sneu voor Tahar Rahim, die na zijn doorbraak in de bajesfilm Un prophète als prins Auda in meerdere opzichten tussen wal en schip raakt: hij is de juiste acteur in het verkeerde ensemble.

Black gold werd opgenomen in het woestijnzand van Qatar en Tunesië, waar de Arabische lente tijdens de draaiperiode uitbrak. De makers zien parallellen tussen die omwenteling en de gebeurtenissen in de film, maar Annauds fantasieversie van de Arabische modernisering in de jaren dertig staat dichter bij Kuifje en het Zwarte Goud dan bij de hedendaagse werkelijkheid.

Naast thematisch verwante meesterwerken als Lawrence of Arabia en There will be blood oogt deze film als een miskleun van epische proporties. (Bart van der Put)

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden