Black Friday: waar komt die uitverkoopgekte opeens vandaan?

We worden vrijdag gebombardeerd met aanbiedingen voor koopjes via advertenties op internet en in kranten. Veel kopers slaan inderdaad toe op Black Friday. Waar komt die uitverkoophysterie opeens vandaan?

Black Friday-uitverkoop in Amsterdam Beeld ANP

Bijna één op de vijf Nederlandse consumenten is vrijdag, op het uit Amerika overgewaaide Black Friday, op koopjesjacht. Dat zegt marktvorser Motivaction. Dat is flink meer dan een jaar geleden, toen het bureau eenzelfde peiling onder ruim duizend consumenten hield en 7 procent aankondigde warm te lopen voor de vermeende koopjes op Zwarte Vrijdag.

Vooral jongeren vallen voor de aanbiedingen die vrijdag massaal via kranten en internet worden aangeprezen. Het gaat hun daarbij met name om afgeprijsde kleding, schoenen en elektronica.

Black Friday is in de VS de traditionele uitverkoopdag na Thanksgiving, als veel Amerikanen vrij zijn. Vaak beginnen de kortingsacties er al om 00.00 uur 's nachts, met beelden van overvolle warenhuizen, lege schappen en ruziënde consumenten die strijden om het laatste koopje.

Maar daarmee is niet gezegd dat die effecten zich hier ook voordoen. Voor Nederland is deze vrijdag een gewone werkdag, waardoor zich de vraag opdringt waarom juist vandaag al die kortingen hier gelden.

Bedrogen uitkomen
Winkelbranchevereniging Inretail ziet de uitverkoopdag en de 'obsessieve aandacht voor lage prijzen' juist als gevaar voor de Nederlandse winkelier, die het gezien alle faillissementen toch al moeilijk heeft.

18%

Volgens onderzoeker Motivaction slaat 18 procent van de consumenten vandaag zijn slag op de Nederlandse Black Friday.

Kleinere winkeliers die meegezogen worden in het geweld in hun winkelstraat, kunnen wel eens bedrogen uitkomen: de lagere marge op zo'n uitverkoopdag weegt volgens Inretail zelden op tegen de hogere verkopen.

Ook ING stelt dat vaste uitverkoopdagen - in de VS zijn ook Halloween, Valentijnsdag, kerst en over vier dagen Cyber Monday vaste prik - op langere termijn ongunstig uitvallen voor de winkelbranche. Consumenten wachten simpelweg tot de opruiming begint om hun grote aankopen te doen, waardoor de winkels de rest van het jaar klandizie mislopen.

7%

Vorig jaar liet nog 7 procent zich verleiden door prijsacties op de vierde vrijdag van november.

Bovendien - en dat is de reden dat Nederland ook geen traditionele aftrap van het uitverkoopseizoen meer kent - raken consumenten sale-moe, omdat ze het hele jaar door online en off­line met kortingen worden gebombardeerd.

Prijsbonanza
Maar dat weerhoudt vooral grote winkelketens er niet van al het amerikanisme vrolijk over te nemen om eenzelfde prijsbonanza te suggereren als we van de tv-beelden uit de VS kennen. Mediamarkt, Hema, de Bijenkorf, en mode­ketens als C&A, Costes, Hunkemöller, Mango en CoolCat refereren vandaag aan het uitverkoop­circus.

Zelfs webwinkels proberen zich de kortingsdag toe te eigenen, terwijl voor hen aanstaande maandag toch het ook al uit Amerika overgewaaide Cyber Monday is gereserveerd.

Bij Black Friday en andere VS-hoogtijdagen stopt het niet. Het Chinese Alibaba kondigde vorig jaar al aan Singles Day, een door de web­gigant zelf bedachte kortingsdag op 11 november voor alleenstaanden, in Europa te willen transplanteren.

12,8 miljard

Amerikaanse consumenten gaven vorig jaar op Black Friday 12,8 miljard dollar extra uit aan aankopen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.