Binnenstad moet domein van de voetganger worden

Het dagelijks bestuur van stadsdeel Centrum heeft donderdag ingestemd met de nota De Bereikbare Binnenstad. In het plan worden beleidsregels vastgesteld om de binnenstad nog meer toe te spitsen op voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer.

Voetgangers en fietsers op de Haarlemmerdijk. Beeld ANP

In de nota wordt een ideaalbeeld geschetst voor 2025. Zo wil het stadsdeel een centrum dat nog meer autoluw is. Dat moet bereikt worden door de Prins Hendrikkade, tussen de Martelaarsgracht en het Damrak, en de Paleisstraat af te sluiten voor auto's. Bovendien bestaat het idee om de maximumsnelheid op de Rozengracht, Vijzelgracht en de Plantage Middenlaan terug te schroeven naar 30 kilometer per uur.

Op deze manier moet de stad veiliger worden voor voetgangers en fietsers. Andere onderdelen van de nota zijn een voetgangersgebied van het Centraal Station naar de Dam en de Munt en verder richting het Mr. Visserplein. Ook is het de bedoeling om een 'lint' van mooie pleinen te ontwikkelen die verbonden worden door voetgangersroutes en om meer ruimte voor voetgangers in winkelstraten te krijgen.

Op het gebied van fietsverkeer wil het stadsdeel meer fietsparkeerplaatsen, zowel bij woonbuurten als bij knooppunten voor het openbaar vervoer. Door de auto op minder plekken toe te staan, krijgen fietsers bovendien, net zoals voetgangers, meer ruimte.

De plannen zijn nog niet geheel definitief. Het stadsdeel gaat nu aan de slag met het verder uitwerken van de plannen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden