'Binck Bank misleidde klanten jarenlang met reclame'

Online aandelenbank Binck is fors op de vingers getikt. De bank heeft volgens financieel waakhond AFM klanten in zijn reclames voor beleggingsdochter Alex jarenlang misleid. Bovendien heeft Binck tijdenlang verzuimd beurstransacties te melden.

Binck Bank heeft volgens financieel waakhond AFM jarenlang beleggers op het verkeerde been gezet door misleidende informatie in reclamecampagnes te verspreiden Beeld anp
Binck Bank heeft volgens financieel waakhond AFM jarenlang beleggers op het verkeerde been gezet door misleidende informatie in reclamecampagnes te verspreidenBeeld anp

AFM legt Binck woensdag tweemaal de maximum boete op voor zulke overtredingen: 750.000 euro voor misleidende reclame en 500.000 euro voor het verzaken van de meldingsplicht. Binck gaat in beroep tegen de reclameboete, maar legt zich neer bij de meldingsstraf.

Reclame
Tussen 2012 en 2014 bevatten reclamecampagnes op tv en internet van Binckdochter Alex volgens AFM 'onduidelijke en misleidende informatie'. In de advertenties werden rendementen voorgespiegeld alsof die bij alle diensten van Alex konden worden behaald, terwijl het maar om een specifieke portefeuille met aandelen ging, wat niet werd vermeld.

Het gemiddelde rendement dat klanten van Alex in dezelfde periode konden behalen was ruim lager.

Ook suggereerde Alex volgens AFM zonder enige onderbouwing, dat er een verband was tussen haar werkwijze en het rendement, om aan te tonen dat Alex beter presteerde dan concurrenten. Dit terwijl de bank van tevoren door een extern bureau had laten uitzoeken dat de bewering niet deugde en de campagnes twee jaar liet lopen terwijl duidelijk was dat het rendement onzin was.

AFM haalt dan ook ongenadig hard uit naar Binck en Alex. "Binck Bank is ondanks het eigen onderzoek van start gegaan met de campagnes en heeft geen vinger aan de pols gehouden hoe de voorbeeldportefeuilles zich ontwikkelden ten opzichte van de werkelijke beleggingen," aldus de toezichthouder.

Tijdens de reclamecampagnes nam het aantal klanten bij Binck aanzienlijk toe. "AFM meent dat gezien de duur en het positieve effect voor Binckbank, ten koste van het vertrouwen in de markt, een verhoging van de boete wegens de ernst en de duur van de overtreding op zijn plaats is."

Binckdochter Alex hanteerde volgens AFM in reclamecampagnes alleen het rendement van één beleggingsportefeuille die niet opging voor andere diensten. Beeld anp
Binckdochter Alex hanteerde volgens AFM in reclamecampagnes alleen het rendement van één beleggingsportefeuille die niet opging voor andere diensten.Beeld anp

Bezwaar
Binck Bank vecht het oordeel van AFM en de boete aan. "We gaan in beroep," zegt een woordvoerder. "We zijn voldoende aanknopingspunten om het boetebesluit aan te vechten." Welke punten dat zijn, wil het bedrijf lopende de procedures niet zeggen. Mocht het beroep door AFM worden afgewezen dan kan Binck Bank daarna nog naar de rechter stappen.

Inmiddels hebben zich ook gedupeerde klanten gemeld, die tot nu in totaal vier miljoen euro vergoeding claimen. De woordvoerder wil niet zeggen of er meer claims of groepsrechtszaken worden verwacht. "Dat houdt ook verband met het beroep."

Geen transacties gemeld
De Amsterdamse internetbank wordt daarnaast zwaar aangepakt omdat het vier jaar lang op beurzen in Luxemburg, Brussel en Parijs handelde zonder de transacties te melden, wat verplicht is. Ook een aantal onderlinge transacties werd niet gemeld.

AFM had Binck al in 2014 gewaarschuwd dat het jarenlang verzuimde financiële transacties te melden. Pas na de eerste waarschuwing deed Binck dat met terugwerkende kracht begin januari 2015 alsnog. AFM legt nu de maximale boete op, 'gezien de ernst en duur van de overtreding, de verwijtbaarheid, omvang en draagkracht van Binck.'

De bank heeft tegen de transactieboete geen bezwaar ingesteld. "We hebben deze transacties zelf geconstateerd en gemeld aan AFM en leggen ons neer bij het oordeel."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden