'Bill Clinton kan alles recht praten wat krom is'

Bill Clinton sprak vanochtend op het voormalige Storkterrein de Amsterdamse reclamewereld toe. 'Clinton is een reclameman pur sang. Hij kreeg het voor elkaar om na het Lewinskyschandaal populairder te worden dan ervoor', zegt de jonge reclamemaker João Inacio.

Bill Clinton donderdagochtend tijdens zijn speech.Beeld ANP

'Hij is de perfecte reclameman', zegt ook Astrid Prummel, hoofdredacteur van reclameblad Adformatie. 'Hij kan alles recht praten wat krom is.' Dat is natuurlijk een grap, maar Prummel wil maar zeggen: Clinton is 'een inspirerende spreker met een goed verhaal'.

De Theater Fabriek, vol reclamemensen, hing vanochtend aan de lippen van de oud-president. Clinton sprak over hoe de reclamewereld de wereld kan verbeteren, onder het motto 'How advertising can help build a better world'.

500 euro voor een kaartje
Het was een sport om kaartjes voor de speech te bemachtigen. Gisteren probeerden veel reclamemakers nog koortsachtig toegangsbewijzen te ritselen. Dat was geen kinderspel; het bijwonen van de speech van Bill Clinton tijdens 'De 24 uur van de reclame' kostte de gewone bezoeker bijna 500 euro. Een bedrag dat nodig was om de flinke kosten van Clintons gage en beveiliging te dekken.

Reclamemaker Ralph Wisbrun, voorzitter van reclamevereniging VEA en medeorganisator, vindt het geweldig dat Clinton naar Amsterdam is gekomen. In juni hoorde hij hem op de reclamebeurs in Cannes spreken. Daarna deed hij er alles aan om de Amerikaan naar Nederland te halen. 'Er zijn weinig mensen die een zaal zó aan de gang krijgen', aldus Wisbrun. 'Een ontmoeting met Clinton is onvergetelijk, zeggen veel mensen.'

Lees vandaag meer in Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden