Interview

Bilder & De Clercq vertrekt: 'Pijpbewoners zijn verwend'

De 'foodhoek' in De Pijp verliest na anderhalf jaar maaltijdenwinkel Bilder & De Clercq op de Ceintuurbaan. Eigenaar Rogier Leopold: 'Het is een tough crowd, die Pijpbewoners.'

De Ceintuurbaan Beeld Franklin Heijnen via Flickr
De CeintuurbaanBeeld Franklin Heijnen via Flickr

Dit voorzie je niet, als je begin 2014 je tweede, grote zaak opent.
'Mijn maag draait er nog van om, het doet pijn als je zo snel alles weer moet afbreken. Je moet de inboedel voor minder verkopen; we zijn er lelijk het schip mee ingegaan. Maar ik hoef me nu niet meer druk te maken over tegenvallende omzetcijfers, dat is een last van mijn schouders.'

'Toen we in februari 2013 onze eerste winkel in de De Clercqstraat openden, hadden we de wind in de zeilen. Een zaak in De Pijp was volgens ons businessplan de logische volgende stap, in de praktijk bleek het een harde leerschool.'

De hippe De Pijp lijkt toch dé locatie voor jullie concept (kies een recept met bijbehorende ingrediënten, maak thuis de maaltijd klaar).
'Het omgekeerde blijkt waar. De Ceintuurbaan bleek een soort snelweg die mensen gebruiken om van A naar B te komen. Wij moeten bij een supermarkt zitten, zoals in West het geval is. Dáár zitten mensen al in de boodschappenmodus en stappen ze bij ons binnen omdat ze iets anders willen.'

'Ik had ook niet verwacht dat het publiek zo moeilijk zou zijn; Pijpbewoners, het is een tough crowd. Als we in West een proefbarbecue organiseren of een leverancier zijn glutenvrije koeken laat proeven - er is enthousiasme. In De Pijp bleken mensen vooral heel kritisch, en vonden ze iets snel te duur. Ze zijn verwend door het grote, diverse aanbod.'

De komst van winkels als Marqt, Ekoplaza, Stach en Landmarkt in de Van Woustraat maakte jullie minder speciaal.
'We hebben het niet direct teruggezien in onze omzetcijfers, maar indirect dragen ze bij aan die uitgebreide keuze. Wat ons ook parten heeft gespeeld, is de sluiting van de Ceintuurbrug. Het daaruit voortkomende klantenverlies was de druppel. Misschien waren we er nu nog wel als we ook in de Van Woustraat hadden gezeten, direct naast zo'n supermarkt.'

De online maaltijdbezorgservice Hellofresh heeft jullie ook geraakt.
'In 2013 konden we niet voorzien dat de online foodverkoop in korte tijd zo'n vlucht zou nemen. In januari zijn we begonnen met onze app waarmee personeel van onder meer Google een maaltijd kan bestellen. Wij bezorgen de maaltijden op kantoor; ze kunnen direct mee naar huis. Voorlopig houden we het bij onze ene zaak op de De Clercqstraat, de online verkoop moet ons er weer helemaal bovenop helpen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden