Bijlmer Museum maakt doorstart in de Grubbehoeve

De geschiedenis van de Bijlmer staat in de belangstelling. Alle reden voor een doorstart van het Bijlmer Museum in de collectieve ruimte van de flat Grubbehoeve.

Architect Pi de Bruijn (r) werkte mee aan het ontwerp van de Bijlmermeer. Hij nam dit weekend ook een kijkje in het museum Beeld Jean-Pierre Jans

Het was alweer een hele tijd geleden dat het Bijlmer Museum voor het laatst officieel open was, dus het was zondagmiddag een drukte van belang in de collectieve ruimte van de flat Grubbehoeve.

Iedereen had er zin in, niet in de laatste plaats Henno Eggenkamp, de oprichter, conservator en directeur van het kleine museum dat zich richt op de turbulente geschiedenis van de bijna vijftig jaar oude Bijlmermeer.

Eggenkamp, in 1969 neergestreken in de Bijlmer, bouwde door de jaren heen een encyclopedische kennis op van de beroemde nieuwbouwwijk, en legde ook een indrukwekkende collectie foto's, kranten, tekeningen en curiosa aan. Een deel daarvan was sinds 2000 al te zien in het deel van de collectieve ruimte van Grubbehoeve dat grenst aan café De Nachtegaal.

Hernieuwde belangstelling
Een doorstart van het museum lijkt op zijn plaats, want er is sprake van een hernieuwde belangstelling voor de wijk die het in het verleden vaak zo zwaar te verduren heeft gehad, imago-technisch. Het verrassende succes van de klusflat Kleiburg heeft de Bijlmer als aantrekkelijk en betaalbaar woongebied een boost gegeven, en ook voor het vorig jaar verschenen boek De Betonnen Droom van Daan Dekker was de belangstelling groot.

In het nadeel van Eggenkamp speelt zijn sombere kijk op veel van zijn medemensen, en zijn hardnekkige neiging deze mensen hiervan persoonlijk op de hoogte te stellen.

Gelukkig heeft hij de steun van een goedmoedige voorzitter, de architect Peter Dautzenberg, die volgens eigen zeggen geen andere taak heeft dan pleisters te plakken op de wonden die zijn directeur bij mensen op strategische posities heeft geslagen.

Dautzenberg over de taakverdeling: "Henno maakt er een gewoonte van deze mensen tegen de schenen te schoppen, en daarna te vragen of er misschien nog wat subsidie over is. Dat werkt meestal niet. Vandaar dat ik dan in actie kom om de mensen op het hart te drukken dat het zo niet bedoeld was. Verder hoef ik niets te doen. Henno is de drijvende kracht achter alles."

Minimale middelen
Met minimale middelen is er toch een bijzondere plek gemaakt in de flat Grubbehoeve. Aan de muur hangen onder meer de foto's die Gerrit Hols maakte in zijn jaren als fotograaf van De Nieuwe Bijlmer, het in de jaren zeventig en tachtig wekelijks verschenen huis-aan-huisblad. Maar ook originele tekeningen uit het ontwerp, een stuk van de Boeing die 25 jaar geleden neerstortte en een belbord van een gesloopte flat.

Het zijn verguisde flats waar Eggenkamp altijd van is blijven houden. Tijdens zijn toespraak worden opnieuw veel schuldigen aangewezen, maar tussen de verkettering door klinkt ook veel warmte door voor het ontwerp van Siegfried Nassuth. "Een autoritair ontwerp, zeker. Maar hoe strakker het theater, hoe meer de mens kan schitteren. In de Bijlmer moet je laten zien wie je bent."

Daarna kwam Daan Dekker voorlezen uit zijn boek, was er een mooie greep te zien uit de fotocollectie met commentaar van Eggenkamp, die er meteen bij vermeldde welke mensen inmiddels overleden waren en welke gebouwen gesloopt, en kwam er een sponsormaaltijd op tafel, bestaande uit uiensoep, boeuf bourguignon en saromapudding, zodat de museumdirecteur ruzie kan blijven maken met wie hij wil. Het was een mooie, vrolijke middag.

Meer informatie: www.bijlmermuseum.com. Bezoek op afspraak via bijlmerm@xs4all.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden