Plus

Bijlmer de Musical: van ode tot financieel fiasco

Het had een muzikaal eerbetoon moeten worden aan de 50-jarige Bijlmer, maar tot een uitvoering kwam het nooit. Bijlmer de Musical bleek gebouwd op drijfzand.

De cast van Bijlmer de Musical tijdens de presentatie op het Kwaku Festival Beeld Dylan Bakker

Een ongepolijste ode die de Bijlmer de positieve naam moet geven die ze verdient. Dat was het uitgangspunt waarmee een jaar geleden de voorbereidingen van Bijlmer de Musical van start gingen. De plannen waren schitterend en ambitieus: met de hulp van ervaren professionals uit de theaterwereld kreeg een cast van ­lokaal talent de gelegenheid zich te bewijzen op het podium. Niet zomaar een podium: de ­première zou plaatsvinden in het DeLaMar Theater.

Een jaar later is van de mooie plannen niets over. Van een uitvoering van Bijlmer de Musical is nooit iets gekomen, afgezien van een korte presentatie op het Kwaku Festival. Voor de jonge zangers en dansers liep het project uit op een harde kennismaking met de valkuilen van de showbusiness: de meeste beloften bleken loos en facturen bleven grotendeels onbetaald. Ook andere schuldeisers klopten vergeefs op de deur van de organiserende stichting.

Weinig ervaring
"Het was een mooi concept," zegt Erik Veltenaar, die een jaar geleden op uitnodiging van initiatiefnemers Freddy Lou en Hanna Hettasch de rol van artistiek leider op zich nam. Theatermaker Veltenaar kreeg gezelschap van regisseur Bas Groenenberg en choreograaf ­Peter van Dosselaer, mannen met een klinkend musical-cv. "Lou deed zich wel voor als producent, maar had in werkelijkheid weinig ervaring. Maar er stonden goede mensen om hem heen."

Voor Lou en Hettasch was de musical een oude wens. Het echtpaar uit Zuidoost presenteerde in 2014 in deze krant plannen voor Amsterdam de Musical, volgens de makers een ode aan de stad van schoonheid, verderf en vunzigheid. Daar werd nooit meer iets van vernomen, maar de viering van het vijftigjarig bestaan van de Bijlmer bood een herkansing. Het stadsdeel riep bewoners en organisatie op een plan in te dienen en de musical werd omarmd als een van de activiteiten.

Het productieteam hield in maart en april ­audities in het cultureel centrum van de flat Gouden Leeuw. Daarin speelde Dylan Bakker, de organisator van talentenjacht Bijlmer Got Talent, een grote rol. "Het begon allemaal leuk," zegt Bakker terugblikkend. "Iedereen was erg enthousiast. We deden het voor de Bijlmer."

Van de cast van dertig mensen was ongeveer de helft afkomstig uit het netwerk van Bakker. Zij kregen gezelschap van ingehuurde Bijlmertoppers als Graziëlla Hunsel en Cheyenne Toney.

Vooruitlopend op de première in november waren drie presentaties gepland in de zomer, onder meer op de Uitmarkt, waar het stadsdeel Zuidoost vanwege het jubileum een eigen podium had. Tijdens de repetities in de aanloop naar deze optredens begon artistiek leider Veltenaar nattigheid te voelen. "Freddy had geschermd met grote sponsoren. Een supermarktketen zou belangstelling hebben en het bedrijfsleven in Zuidoost. Maar concreet werden de toezeggingen nooit."

12.000

Voor de productie was 12.000 euro subsidie van het stadsdeel beschikbaar.

De Bijlmer werd gebouwd op zoute kwel, de gelijknamige musical op drijfzand. Voor de productie was uiteindelijk 12.000 euro subsidie van het stadsdeel beschikbaar. Na het optreden op Kwaku belegde Veltenaar een vergadering om over de financiële situatie te spreken. "Iedereen was er, behalve Freddy. Dat was een grote teleurstelling. Ik heb mijn conclusie getrokken en ben opgestapt, na de cast te hebben gewaarschuwd dat zij een financieel risico liepen."

Zeperd
Dylan Bakker was voor het optreden op Kwaku al vertrokken uit onvrede met de gang van zaken. "Voor de audities was mij een bedrag van 250 euro toegezegd. Freddy heeft mij een keer honderd euro in mijn handen gedrukt, maar daar is het bij gebleven. Ik heb nog mails gestuurd, maar daar kwam geen reactie meer op." Bakker noemt het pijnlijk dat de ongepolijste ode aan de Bijlmer uiteindelijk is uitgelopen op een stapel onbetaalde rekeningen, precies de reputatie van vroeger.

In november, enkele weken voor de geplande première die inmiddels van het DeLaMar naar het Bijlmerpark Theater was verkast, kregen alle castleden een mail van een zaakwaarnemer met de boodschap dat er geen geld meer was om de zangers en dansers meer dan een beetje handgeld te betalen voor de maanden van repeteren. De voorstellingen werden afgeblazen en het had geen zin om schriftelijk dan wel mondeling te blijven aandringen op volledige betaling.

Gevraagd om een reactie laat producent ­Freddy Lou weten dat met 80 procent van de cast een schikking is getroffen. Hij begrijpt de onvrede, maar zegt zich niet verantwoordelijk te voelen voor de zeperd. "Ik ben de bedenker, maar heb verder nergens mijn handtekening onder gezet." Lou zegt te werken aan een doorstart van het project, in de hoop de leden van de cast later dit jaar alsnog het volledige honora­rium te kunnen betalen. "Het blijft een heel ­positief verhaal."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden