Plus

Bijenkorf lust Hudson's Bay rauw

Met Hudson's Bay krijgt de Bijenkorf er volgens velen binnenkort een serieuze concurrent bij in het luxe­segment. Toch maakt topman Giovanni Colauto zich geen zorgen.

De komst van buurman/concurrent Hudson's Bay baart ceo Colauto van de Bijenkorf geen zorgen.Beeld Marco de Swart

Vlak voordat Hudson's Bay de eerste van zijn geplande twintig fonkelnieuwe warenhuizen in Nederland opent, wil topman Giovanni Colauto graag de resultaten van de Bijenkorf toelichten. Maar niet omdat hij zenuwachtig wordt van de nieuwe Canadese concurrent, bezweert Colauto.

"Wij blijven gewoon ons eigen spel spelen. Onze strategie staat als een huis. Dat blijkt uit onze resultaten. Het afgelopen halfjaar hebben we 17 procent meer omzet gehaald dan de eerste helft van 2016. Dat is fors meer dan de totale retailmarkt, die maar 2 procent is gegroeid. De winst is nog harder gestegen. Onze vestigingen hebben 4 procent meer bezoekers getrokken, en die gaven meer uit. Nieuwe diensten als een gratis digitale personal shopper dragen daaraan bij."

Vier jaar geleden, midden in de economische crisis, besloot de Bijenkorf zich meer op luxemerken te gaan richten. Het sloot de kleinere winkels in Arnhem, Breda, Den Bosch, Enschede en Groningen. Het stopte met koopjesfestijn de Drie Dwaze Dagen.

Tegelijk trok de geboren en getogen Amsterdammer Colauto 200 miljoen euro uit om de zeven overgebleven vestigingen in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag, Eindhoven, Maastricht en Amstelveen een grootscheepse opknapbeurt te geven.

In Rotterdam en Utrecht zijn die verbouwingen nu in volle gang. In Amsterdam, Maastricht en Amstelveen starten de bouwvakkers binnenkort.

V&D is failliet. Is er in Nederland wel ruimte voor twintig nieuwe warenhuizen?
"Voor nieuwe concepten is altijd ruimte. Als ze maar goed uitgevoerd zijn."

In de meeste plaatsen waar de Bijenkorf zit, wordt Hudson's Bay of discountbroertje Saks Off 5th uw directe buurman. Welk effect zal dat hebben op uw verkopen?
"Daar ga ik niet over speculeren. Maar wij dekken heel Nederland al af. Ook in onze webshop hebben we fors geïnvesteerd. Met resultaat: de omzet is afgelopen half jaar met 29 procent toegenomen tot bijna 20 procent van het totaal."

"Sinds kort bezorgen we gratis thuis, dat is een groot succes. De webshop is nu onze tweede grootste winkel, na de vestiging in Amsterdam. Ook in België loopt die uitstekend. Het verbaast mij dat Hudson's Bay geen webshop heeft. Hét kenmerk van succesvolle retailers is een naadloze aansluiting tussen hun winkels en verkoop online."

Hudson's Bay heeft flink wat managers uit uw stal aangetrokken.
"Het gaat welgeteld om vijftien of zestien mensen, nog minder dan één procent van ons personeel. Dat talentvolle mensen switchen tussen retailers, is van alledag. De vacatures hebben we prima op weten te vangen met interne promoties."

Met de komst van Hudson's Bay is ook een nieuwe dans ontstaan rond merken. Het gerucht gaat dat de Bijenkorf exclusiviteit probeerde te bedingen bij merken om de Canadezen te dwarsbomen.
"Nee hoor, zo werkt dat niet. Merken bepalen hun eigen distributiestrategie, en wij ons eigen merkenbeleid. Dat houdt in dat we het liefst merken verkopen die niet op elke straathoek te koop zijn."

Is de Bijenkorf merken kwijtgeraakt die naar Hudson's Bay zijn overgelopen?
"Niet dat ik weet. Maar er is nog steeds geen winkel open, dus we zullen het binnenkort zien. Van wat ik uit de media weet, gaat Hudson's merken als Tommy Hilfiger en Scotch&Soda verkopen. Hoe vernieuwend is dat? Die zijn in de winkel­straten al overal aanwezig. Wij hebben juist premium merken toe­gevoegd. Ook in onze webshop zijn designermerken als Valentino en St. Laurent te koop."

De peperdure spullen van Louis Vuitton en Prada liggen nu alleen nog in de Amsterdamse Bijenkorf, waar veel buitenlandse toeristen shoppen. Hudson's Bay zet u neer als winkel waar louter steenrijke Russen en Chinezen hun slag slaan.
"Een misverstand. Slechts 10 procent van onze omzet komt van toeristen. In Amsterdam is dat ongeveer een kwart. Ook Nederlanders kopen luxemerken. Van onze prijssegmenten midden, premium en luxe groeien de laatste twee het hardst. De helft van de omzet van de luxemerken komt van lokale klanten. Daarom voegen we ook in Rotterdam en Utrecht merken als Chloé, Céline, Givenchy en Balenciaga toe"

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden