Plus

Bijbelspektakel Ben-Hur is ongeschikt om te herkauwen

Ben-Hur, het ouderwetse Bijbelspektakel uit het technicolortijdperk, is ongeschikt voor de moderne herkauwerspraktijk.

De beroemde wagenrace in Ben Hur Beeld -

Trappelend van ongeduld blikt Timur Bekmambetov in de eerste minuten van Ben-Hur alvast vooruit naar de hoofdattractie. Zie het door de Romeinen uit bergen gehouwen Circus van Nazareth! Zie hoe de vierspannen er briesend voor de poorten staan, klaar om de race der races te lopen!

Het oogt veelbelovend.

Hij maakte drie doldrieste vampierfilms, twee in Moskou (Night Watch en Day Watch) en een in Washington (Abraham Lincoln: Vampire Hunter), en pakte goed gek uit met de stripverfilming Wanted. Zijn verfilming van de Amerikaanse roman Ben-Hur: a Tale of the Christ is ook een raar geval, waarin zijn talent voor verbluffend spektakel echter nauwelijks uit de verf komt.

Het scenario van Keith R. Clarke (The Way Back) en John Ridley (12 Years a Slave) getuigt van een flinke worsteling met het boek en met de verfilming uit 1959.

De nieuwe versie wringt zich in allerlei bochten om met de nichtenkift uit de filmklassieker af te rekenen. De vermeende herenliefde tussen de Joodse prins Judah Ben-Hur en diens Romeinse adoptiebroer Messala wordt resoluut ontkracht met eenduidige familie- en liefdesperikelen.

Gehaktmolenmontage
Het hoge tempo, de fragmentarische structuur en de rolbezetting wreken zich daarbij lelijk. De door Jack Huston en Toby Kebbell flets vertolkte broeders mogen de liefde voor Esther en Tirzah uitspreken, maar de vonken springen niet over wanneer de opstand van de Zeloten tegen de Romeinen de broers en hun beminden meteen uit elkaar drijft.

De lijdensweg die Judah vervolgens als galeislaaf aflegt wordt door Bekmambetov beklemmend verbeeld, maar verder is het lastig meeleven met de zetstukken in zijn film.

Jezus krijgt iets meer aandacht dan in 1959, maar daaruit blijkt alleen dat hij kon timmeren, vergeving bepleitte en aan het kruis eindigde. Wanneer de superheld er zo bekaaid van afkomt verbaast het niet dat de paardenrace ook halfslachtig wordt afgeraffeld, met een gehaktmolenmontage en een overdaad aan stofwolken en digitaal geveinsd stuntwerk.

Anderhalf jaar na de eveneens haperende adoptiebroedertwist in Ridley Scotts Mozesfilm Exodus: Gods and Kings is de boodschap duidelijk: ouderwets Bijbelspektakel uit het technicolortijdperk is ongeschikt voor de moderne herkauwerspraktijk.

Ben-Hur

Regie Timur Bekmambetov
Met Jack Huston, Morgan Freeman
Te zien in Arena, De Munt, Filmhallen, City, Tuschinski

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden