Plus

Bij sluiting van de Hemwegcentrale zijn kolenwerkers de dupe

Als de Hemwegcentrale sluit, is de kolenoverslag van OBA de dupe. Het personeel staat klaar om het werk neer te leggen, tenzij er compensatie komt zoals bij de Limburgse mijnsluitingen.

Personeel van steenkoolterminal OBA wordt bij de wisseling van ploegen toegesproken door FNV-bestuurder Ruud WennekesBeeld Rink Hof

Zonder een spoor van twijfel gaan de armen omhoog. "Wie gaat er mee naar Den Haag, als dat nodig is?" was de vraag van Ruud Wennekes, vakbondsbestuurder van FNV Havens. Niemand bij steenkoolterminal OBA in de Amsterdamse haven die ook maar een seconde bedenktijd nodig heeft voor een antwoord. "Laat maar komen die bus!"

Zover is het nog niet. Maar nog deze maand ziet Wennekes het er zomaar van komen dat de veertig aanwezige OBA-medewerkers uit protest het werk neerleggen. Al meer dan een jaar vraagt hun vakbond politiek Den Haag om een fonds dat het havenpersoneel kan compenseren als veel, zo niet alle kolencentrales de komende jaren voortijdig dichtgaan. "Zoals in de jaren zestig, toen in Limburg de mijnen dichtgingen."

Kind van de rekening
Nog even en de maat is vol. Er gaat nog een brief naar informateur Edith Schippers, in een ultieme poging de partijen voor het fonds te winnen. Maar FNV Havens heeft er weinig fiducie in: D66, CDA en GroenLinks willen kolencentrales dicht, maar gaan elke toezegging aan het personeel uit de weg. Vandaar het spandoek aan het hek voor de metershoge kolenhopen: 'Werknemers de bons, waar blijft het kolenfonds'.

Intussen klinkt vanuit de stad de laatste weken steeds luider de roep om de Hemwegcentrale dicht te gooien. In dat geval zijn de OBA-medewerkers het kind van de rekening, houdt Wennekes ze voor.

Twintig procent van de OBA-overslag is brandstof voor de Hemwegcentrale, de rest gaat naar Duitsland. "Als die twintig procent wegvalt, zijn de gevolgen voor jullie." Meer nog dan in Rotterdam, waar het personeel vandaag vergadert. "Hier staat de kolenoverslag het meest onder druk."

Het klinkt aannemelijk voor wie de omgeving op zich laat inwerken. Twee kilometer verderop, aan de overkant van het spoor tussen Amsterdam en Zaandam, komt nu nog rook uit de schoorsteen van de Hemwegcentrale. Over het spoor heen brengt een kilometerslange transportband 'hun' steenkool erheen.

Veel meer miljoenen
"Stel, Nuon krijgt het voor elkaar bij de sluiting van hun centrale 55 miljoen euro los te krijgen voor het personeel," zegt Wennekes. "Voor hen wordt wat geregeld, maar voor jullie is er niks." Daarmee is het pleit beslecht. Als er geen kolenfonds wordt gevuld met 600 tot 800 miljoen ter compensatie van 2800 man in de hele kolen­keten, komt er actie. Logisch, vinden de OBA-mannen. "Je komt aan de mensen hun brood."

Daar laten ze het graag bij. "Ruud heeft het goed verteld." Zo snel als de actievergadering belegd is, bij de wisseling van de wacht tussen twee ploegendiensten, zo snel gaan de mannen ook weer uiteen. Nee, er wordt onderling niet veel over gesproken, zeggen ze. "Maar we weten wat er speelt."

Ze kunnen in het uiterste geval de Nuoncentrale natuurlijk 'uithongeren'. Hun werkgever gaat daar nooit in mee, zal altijd doorwerken met een minimale bezetting om een reusachtige schadeclaim te voorkomen. Dat wil het personeel ook niet. "Dan gaat het bedrijf ook stuk." Waarschijnlijker is dat de kolenwerkers later deze maand eerst naar Den Haag trekken om actie te voeren. Of naar de centrale van Nuon.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden