Plus PS

Bij Made bepalen klanten zelf het winkelaanbod

Designmerk Made zet de deuren open, zowel voor ontwerpers als kopers. Iedereen mag een voorstel doen en populariteit bepaalt of een product gemaakt wordt. De gestroomlijnde productie houdt de prijzen laag.

Beeld Made.com

Een goed idee is niet genoeg. Niet als je productontwerper bent tenminste. Dan moet je behalve een baanbrekend concept voor een stoel of lamp ook een voet tussen de deur van een fabrikant hebben. En eenmaal binnen is het maar zeer de vraag of die het risico wil nemen je ontwerp door te ontwikkelen tot winkelklaar product, wat rustig jaren kan duren.

Je kunt natuurlijk ook aankloppen bij die rijke oom of tante met een zwak voor creatievelingen en de bereidheid te investeren in je start-up. Maar ook dan blijft het ­hopen dat de woonbladen je oppikken en inkopers van ­interieurzaken die tijdschriften lezen.

Nu is er een derde optie: je kunt je idee aanbieden bij ­Made. Dat kan gewoon via internet. "Het mag een foto van een prototype zijn, een rendering of zelfs een tekening", schetst Ruth Wassermann, hoofd design van Made, de laagdrempeligheid. "Zolang je maar visueel kunt overbrengen waar het ontwerp over gaat."

Honderden ideeën
Inmiddels hebben al honderden ontwerpers uit de hele wereld hun ideeën geüpload op het deel van de Made-website dat TalentLAB is gedoopt. Het zijn vooral net afgestudeerden, maar er zitten ook gevestigde namen tussen en een aardig contingent autodidacten.

Uit de designlawine die Made's oproep veroorzaakte, heeft Wassermann met haar team nu zeventien producten geselecteerd. Een geinig ladekastje op wielen van Omayra Maymo springt in het oog. De Spaanse Juan Soriano ­bedacht een spiegel in de vorm van een reusachtige koperen medaille aan een lint. En Nederland wordt vertegenwoordigd door de Tilburgse Ivana Blaskova, die een staande lamp met geïntegreerd bijzettafeltje ontwierp.

Dit is de 'lanceercollectie'. Of beter gezegd: de mogelijke collectie. De beslissing of deze producten ook daadwerkelijk in de woonkamer belanden legt Made in handen van de uiteindelijke gebruikers. Aspirant-kopers kunnen op de site een klein bedrag toezeggen - tussen de 6 en 35 euro - en daarmee hun steun uitdrukken voor een ontwerp.

Wedge Coat Stand van Matt Pearson Beeld Made.com
Café Light Set of 4 Tealight Holders van Russell Jarvis Beeld Made.com
Leliana Dressing Table van Naomi Cheney Beeld Made.com

Het is crowdfunding, waarmee platforms als Kickstarter en Indiegogo al jaren startkapitaal bij elkaar brengen voor producten of diensten. Bij Made dekt het ­opgehaalde bedrag een klein deel van de productiekosten en gaat het meer om het peilen van de consumentensmaak. Als een ontwerp honderd procent van het streef­bedrag haalt, wordt het in productie genomen. De supporters krijgen dertig procent korting op de aankoopprijs maar mogen ook vragen om een refund.

Product van de crisis
TalentLAB past helemaal in het straatje van Made, dat in 2011 werd opgericht door serie-entrepreneur Ning Li. Zijn democratisch getinte missie: het produceren van hoogwaardig design voor betaalbare prijzen.

Made begon in Londen en richtte zich in eerste instantie op de Britse markt. Al na twee jaar werd de stap naar het Europese vasteland gemaakt en in 2014 was Nederland aan de beurt. Het merk is nu te krijgen in negen landen en het bedrijf is gegroeid als kool. Er werken momenteel ruim 250 medewerkers van wie het merendeel jonger is dan dertig. Met haar dienstverband van bijna vijf jaar geldt Wassermann als veteraan.

Made is een product van de crisis. Toen de hele sector op z'n gat lag, kwam Li met een radicaal andere manier van werken en maakte er tegen de stroom in een succes van. Door het stroomlijnen van de hele bedrijfsvoering zitten bij Made tussen ontwerpfase en productie slechts vier maanden.

Ook de omloopsnelheid is fenomenaal: twee nieuwe ­collecties per week. "Dat lukt doordat we werken met een grote pool ontwerpers," zegt Wassermann. "Daarnaast hebben we geen fabriek in eigendom, maar sluiten we voor elk product een contract met leveranciers. Materialen kopen we scherp in en we passen ontwerpen zodanig aan dat ze zo efficiënt mogelijk geassembleerd kunnen worden."

Opdrachtnemers van Made moeten wel bereid en in staat zijn onregelmatig te produceren en soms in kleine aantallen. Er wordt namelijk zo min mogelijk geld uitgegeven aan opslag. Er staat een groot pakhuis in de buurt van Londen en de rest van Europa wordt bevoorraad vanuit Lille, maar dat is het dan. Ook in de Madewinkels, waarvan er eentje op het Rokin te vinden is, is vrijwel niets op voorraad.

"Het gaat ons in de winkels niet om verkoop," stelt Wassermann. "Het is meer een showroom, vergelijkbaar met de pop-uppresentaties die we nu op Schiphol hebben. Hier kun je voelen aan de stof van een kussen of zien hoe een tafeltje te combineren valt met een vaas." Wie geïnspireerd raakt, kan een bestelling plaatsen via de aanwezige tablets - of de eigen telefoon. Meestal staat dan binnen ­zeven dagen een doos op de stoep.

Made is een internet 2.0-bedrijf. Het communiceert voortdurend met zijn klanten en probeert ervan te leren. Commentaar op de vroegste, soms ondoordachte collecties heeft de ontwerpstijl consistenter gemaakt en het aantal missers kleiner.

Chapeau Table Lamp van Simone Alberto Gerbino Beeld Made.com
Swappi Cart van Omayra Maymo Beeld Made.com
Medal Mirror van Juan Soriano Beeld Made.com

Vergelijkbaar met Amazon, dat uitgroeide van boekenplatform tot everything store, breidt Made het assortiment gestaag uit. Was het tot 2016 vooral meubilair dat werd verkocht, nu is de reikwijdte enkel nog te vangen ­onder het veelomvattende kopje 'lifestyle'.

Veel is gericht op grootstedelijk leven in kleine ruimtes: rekjes die kunnen inklappen, ranke stoeltjes, lichte armaturen. Maar sinds kort biedt Made ook een gelikte fiets met in blinkend koper uitgevoerd frame. Waar de hedendaagse dandy naar behoeven een lederen houder op kan monteren die een wijnfles bevat.

Thematische collecties
Het is een beetje een frivole uitschieter van het bedrijf dat continu de vinger aan de praktische pols van het koop­publiek houdt. Maar er zijn natuurlijk ook nog de ontwerpers met wie Made voortdurend in gesprek is.

Wassermann: "Vooral uit Nederland krijgen we veel respons. TalentLAB hebben we gelanceerd tijdens Amsterdam Dance Event. We werken bovendien samen met de Bond voor Nederlandse Ontwerpers en geven workshops aan jonge ontwerpers van wie we hopen dat ze hun ideeën ­inzenden."

Made wil via TalentLAB elke twee maanden zo'n dertig à veertig producten de wereld insturen, tweehonderd op jaarbasis. Collecties zijn thematisch - kleine accessoires bijvoorbeeld - en worden tot een geheel gesmeed door ­gebruik van een gemeenschappelijk materiaal of kleur.

Het Made-sausje is niet heel erg uitgesproken, maar geeft de producten iets herkenbaars, ergens tussen Habitat en Sissy Boy in. Misschien geen iconisch design dat het tot museumstuk schopt, maar stilistische innovatie is niet wat Made bijzonder maakt.

Het is die combinatie van crowdsourcing en crowdfunding die een kleine revolutie teweeg heeft gebracht in de designindustrie. Made verlost woninginrichters van de gang naar de woonboulevard waar toch nooit te vinden is wat je echt wilt. En ontwerpers met een goed idee komen makkelijker bij het bedrijf binnen.

Lightstand Floor Lamp van de Tilburgse Ivana Blaskova Beeld Made.com
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden