Plus

Bij Hair Studio Moss staan mannen in de rij voor een strak kapsel

Welkom bij Hair Studio Moss in Oost, waar de mannen in de rij staan voor een strak opgeschoren kapsel - met of zonder lijnen. Eigenaar Musy Yaylali (30): 'Ik wilde de beste kapper van Amsterdam worden. Dat is gelukt.'

Musy Yaylali (30): 'Ik wilde de beste kapper van Amsterdam worden. Dat is gelukt' Beeld Dingena Mol

Een gloeiend hete zomermiddag, maar ook nu is de zaak vol. Alle vijf stoelen van Studio Moss zijn bezet, en langs het raam zitten nog eens zeven klanten te wachten op hun beurt om te worden geknipt en geschoren. Jongens, jonge mannen en vaders met hun kinderen, de meesten druk studerend op hun mobiele telefoon.

De breedbeeldtelevisie in de zaak wacht met het geluid uit op het begin van een voetbalwedstrijd. Door de openstaande deur waait een welkome bries naar binnen en de muziek van Yung Felix naar buiten.

Dis een andere trein
Loco locomotief
Dis een andere trein
Loco locomotief

Welkom in Hair Studio Moss, populaire wereldkappers op de hoek van de Linnaeusstraat en de Vrolikstraat in Oost. Daar bij het raam is de vaste plek van Shukru Yaylali. Naast hem is zijn broer Mustapha aan het werk, beter bekend als Musy. Musy is de oudste van de twee, de baas en ook de bedenker van de naam van de zaak.

Superstrak kapsel
In Turkije zag hij een kapperszaak die Studio Mos heette. Goede naam voor ons, dacht hij, met de M van Musy en de S van Shukru. Omdat de kapper in Turkije een enkele S had, namen Musy en Shukru er twee: Moss.

Voluit: Hair Studio Moss. Een interna­tionaal klinkende naam, ook met het oog op de toeristen die toe zijn aan een knipbeurt. Daar komen er eerlijk gezegd niet heel veel van binnen, zegt Musy, maar klanten zijn er genoeg.

De zaak gaat doorgaans rond een uur of tien open, maar de telefoon van Musy begint meestal al voor zevenen te zoemen. Heeft hij nog plek over in de loop van de dag? "We hebben klanten uit het hele land. Die willen niet voor niets naar Amsterdam komen. Ze denken: als ik nou maar vroeg bel, ben ik de eerste."

Kapper Oguz scheert een klant Beeld Dingena Mol
Eigenaar Musy Yaylali (in wit T-shirt): 'Alleen goed knippen is niet genoeg. Je moet ook een beetje kunnen babbelen' Beeld Dingena Mol
Beeld Dingena Mol

Musy en zijn collega's hebben een goede reputatie op het gebied van het superstrakke kapsel. Opscheren met een tondeuse, met of zonder lijnen, en afwerken met schaar en scheermes. Precisiewerk dat vraagt om een losse pols.

Vroeger hadden alle klanten hetzelfde kapsel, vertelt Musy. "Heel simpel, alles bij elkaar tien minuten werk." Nu laten ze op hun smartphone een foto van rapper Drake zien en willen ze precies hetzelfde. "Internet heeft mannen ijdel gemaakt. Nu willen veel klanten eruitzien als Ronaldo, zo schuin opgeschoren aan de zijkant."

Videoscheidsrechter
Dat de woorden van Musy niet overdreven zijn, maakt een dagje meehangen in de zaak duidelijk. De grasmat van Camp Nou krijgt minder aandacht. Sommige klanten lopen na de knipbeurt naar een vrije stoel met spiegel om zelf nog even wat nazorg te plegen op het zojuist gefatsoeneerde hoofd.

Er wordt geföhnd, geborsteld en gestreken, in enkele gevallen wel een kwartier lang, tot het kapsel in de gewenste staat van perfectie verkeert en de eigenaar met een gerust hart de deur uit kan.

Kwaliteit kost tijd, en in Studio Moss is het wachten tot kunst verheven. Een uur, twee uur. Niemand lijkt haast te hebben. Hoewel: een Marokkaanse vader die al een uur of wat met zijn zoontje zit te wachten, springt op en roept om de videoscheidsrechter als een andere klant wordt geholpen.

Shukru pakt zijn telefoon om de beelden van de bewakingscamera te laten zien, overtuigend bewijs dat de klant in de stoel echt eerder binnen was. De vader haalt zijn schouders op en gaat weer zitten.

Musy had eerder uitgelegd dat hij daarom weinig Nederlanders in de zaak krijgt: "Nederlanders willen zeker weten dat ze binnen een halfuur worden geholpen. Kan dat niet, dan zijn ze meestal weg."

Toch is het een bonte mengeling van klanten die bij Studio Moss naar binnen stapt: Turken, Marokkanen, Surinamers, maar ook de nodige Nederlandse jongeren uit de buurt. Eerder hadden Musy en Shukru een zaak in de Spuistraat, maar daar was de huur torenhoog en kwamen de meeste klanten ook uit Oost.

Trouwe klanten
Die gingen gewoon mee naar de Linnaeusstraat. Musy vertelt dat het merendeel van zijn klanten vanaf het begin bij hem komt. Het begin, dat was in 2003 in kapsalon Ideaal die zijn vader Ali op het Beukenplein was begonnen.

"Ik ben op mijn dertiende naar Nederland gekomen. Mijn vader werkte hier toen al als kapper in de Turkse koffiehuizen. Hij is hier vlakbij begonnen, in de Eerste Oosterparkstraat. Gewoon in een klein kamertje, met alleen een stoel en een schaar. Kapper is een populair beroep in Turkije. Als je kunt knippen, kun je werken."

Beeld Dingena Mol
Beeld Dingena Mol

Brood afpakken
Musy had voor zichzelf een toekomst in het toerisme in gedachten, maar hielp na schooltijd wel mee in de zaak van zijn vader. "Haren opvegen en koffie halen. Na een tijdje mocht ik ook knippen. Maar alleen de vrienden van school die durfden. Ik heb in het begin veel in oren geknipt."

Want het duurde even voor hij het vak in de vingers had. "Ik was goed met de tondeuse, maar slecht met de schaar. Als ik een klant had geschoren, vroeg ik de collega's van mijn vader de rest te doen. Voor de helft van het geld."

Dat ging zo door, tot vader Ali 's avonds aan tafel naar zijn zoon wees en tegen zijn vrouw zei: daar zit de domste kapper die ik ken. Hij doet het meeste werk en geeft zijn geld aan zijn collega's. Musy: "Dat raakte mij. De volgende dag ben ik de andere kappers op hun vingers gaan kijken om het vak te leren. Zij moesten lachen en zeiden tegen elkaar: Musy gaat ons brood afpakken. Het ging me steeds beter af, en ik begon er voor het eerst ook een toekomst in te zien." Hij lacht en zegt: "Ik wilde de beste kapper van Amsterdam worden. Dat is gelukt."

Babbelen
Nu krijgt Musy zelf jonge jongens in de winkel die komen vragen of ze het vak mogen leren. Dat begint nog steeds met haren vegen en koffie halen, en daarna eerst maar eens voorzichtig een nek scheren. "Ik heb jongens opgeleid die nu een eigen zaak hebben," zegt Musy trots. "Na een paar weken weet ik wel of iemand het in zich heeft. Alleen goed knippen is niet genoeg. Je moet ook een beetje kunnen babbelen met de klant. Mensen komen ook voor de gezelligheid."

De gesprekken gaan over voetbal, auto's en vrouwen, drie mannelijke kranen waar altijd water uit komt. Dat geldt helemaal voor voetbal, want de klantenkring is net als de rest van de wereldbevolking verdeeld tussen bewonderaars van Lionel Messi en Cristiano Ronaldo. Musy neemt een strategische positie in: "Ik houd van het Braziliaanse voetbal." Waar niet over gesproken wordt: politiek. "Ik heb er geen verstand van," zegt Musy diplomatiek.

Doorstroming
Ook om die reden is doorstroming in de zaak belangrijk. Kappers van achttien voeren andere gesprekken dan kappers van dertig. De jonge kappers in Studio Moss nemen hun leeftijdsgenoten voor hun rekening. Musy: "Mijn vaste klanten en ik worden samen ouder. We zijn nu met andere dingen bezig dan vroeger. Als ik een beetje populair zou gaan doen met die jonge gasten, zouden ze me verbaasd aankijken: waar is die gast mee bezig?"

Daarom ook gaat Harun van stoel vijf over de muziek in de zaak. Hij houdt van jonge rappers als Lijpe en 3robi, maar ook van André Hazes. Overigens is het niet ongebruikelijk dat klanten ongevraagd hun smartphone aansluiten op de geluidsinstallatie om hun favorieten te draaien. Als het maar geen keiharde techno is, maakt niemand daar bezwaar tegen, in Studio Moss.

Beeld Dingena Mol
Beeld Dingena Mol
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden