PlusAchtergrond

Bij Fest kun je een bank uitproberen terwijl je een film kijkt

Femke Furnée (3x): ‘Ik wil dit bedrijf aan alle kanten zo goed mogelijk maken en dat over de hele wereld.’Beeld Jakob van Vliet

Femke Furnée (32) is oprichter van Fest. Haar derde winkel met betaalbare designmeubels is net open; je kunt er je nieuwe bank uitproberen terwijl je een film kijkt.

“Dit is mijn trots,” zegt Femke Furnée, terwijl ze twee dikke rode velours gordijnen opzijschuift. Erachter verschijnt een heus bioscoopzaaltje met twee grote banken en Once upon a time in Hollywood op het beeldscherm. Klanten kunnen online een tijdslot van een uur in de bioscoop reserveren en zo de bank die ze op het oog hebben eens écht goed uitproberen, zo is het idee.

“Dit wilde ik al heel lang,” vertelt Furnée, terwijl achter haar Brad Pitt nog eens een sigaret opsteekt. “Als je een bank koopt, ga je een paar keer zo proefzitten.” Furnée doet het voor en gaat netjes, rechtop, een paar keer verend op de bank zitten. “Maar wat doe je thuis op een bank? Schoenen uit, in het hoekje gaan zitten en Netflixen. Hoe te gek is het als je dat een keer kunt uittesten vóórdat je de bank koopt?”

Mediamarktverkoper

En zo geschiedde: de cinema is de eyecatcher geworden van de nieuwe Festflagshipstore, die een maand geleden opende op de hoek van de De Clercqstraat en de Bilderdijkstraat. Een winkel van 250 vierkante meter met betaalbare designmeubels: eettafelstoelen, dressoirs, kussentjes, barkrukken en – waar Fest groot mee is geworden – een collectie banken. Zelf heeft Furnée de Dunbarbank in huis. “Als ik hier weleens in de winkel sta, voel ik me altijd een ontzéttende Mediamarktverkoper als ik zeg: ‘Ik heb ’m zelf ook.’ Maar het is echt waar!”

Furnée is de oprichter van Fest. Ze is een energieke en vrolijke verschijning in een wollen, fluorescerende gele trui en zilveren enkellaarsjes, met om haar heen hond Jep, alias Sneppie, een knuffelige shiba die vertrouwd tussen de banken en vloerkleden door banjert.

De stijl van de Festmeubels is modern en strak, sommigen noemen het Scandinavisch, al is het ook heel kleurrijk. Verschillende designers worden ingevlogen om delen van de collectie te ontwerpen. Qua prijs beginnen de banken bij 1300 euro, oplopend tot 3500 euro. Een eetkamerstoel heb je voor 300 tot 500 euro. Het bedrijf zit in de hoek van designlabels als Made en het Deense Bolia.com, die – niet geheel toevallig – even verderop óók een winkel hebben. “Dit is echt doelgroepgebied,” zegt Furnée.

Furnée begon haar merk in 2013 op grond van haar eigen behoefte. Ze zocht naar betaalbare designmeubels, maar vond weinig wat tussen de Ikea en de echt dure labels in zat. Als kunstgeschiedenisstudent had ze geen ervaring in de meubelbranche, maar wel gevoel voor ondernemen. Op haar achttiende runde ze al een online kunstgalerie.

De eerste partij banken die ze namens Fest uit China liet overkomen, was geen succes: de banken vielen haast van ellende uit elkaar. Maar de volgende lichting, uit Polen dit keer, was een stuk beter van kwaliteit en de banken vonden snel hun weg naar een jong publiek. Op die manier kon ze haar label uitbreiden naar wat het nu is: een bedrijf met 35 medewerkers, 200 verkooppunten in 20 landen en vier eigen winkels in Amsterdam, Utrecht en vanaf juni ook in Antwerpen. De omzet in 2019 bedroeg vier miljoen euro.

“Ik geloof in retail,” zegt Furnée eenmaal aan tafel met een kop thee. “Retail is helemaal niet dood, je moet je ­alleen wel kunnen onderscheiden. Sommige ondernemers denken: o, we moeten iets met een ervaring doen, en zetten dan lukraak ergens een dj of een ballenbak neer. Dat slaat natuurlijk nergens op.”

Managementteam met zwaargewichten

Hoe komt het dat Furnée wel goed die trends weet aan te voelen en niet de plank misslaat met een ballenbak of dj? “Ik ben eigenlijk niet zo met trends bezig – ik werk meer ­intuïtief. Ik merk waar ik zelf tegenaan loop als ik een bank wil kopen en zo kom ik bij een idee als de bioscoop. Onze medewerkers vragen ook actief naar feedback van klanten. Zo horen we de laatste tijd vaak dat mensen op zoek zijn naar een slaapbank die mooi is, goed zit én goed slaapt. Daar ga ik dan mee aan de slag.”

Dat Fest in korte tijd twee winkels kan openen, is te danken aan de investeerder die het bedrijf een half jaar geleden binnenboord haalde. Furnée was toen vijf jaar ­bezig met Fest en besefte: als ik écht door wil pakken, heb ik geld nodig. Haar mentor, Corinne Vigreux, een van de oprichtsters van TomTom, hielp haar met zoeken en uiteindelijk kwam een investeringsfonds op Furnées pad.

“Het is een fonds waar ik vertrouwen in heb en zij in mij. Door die investering heb ik een managementteam aan kunnen nemen met drie zwaargewichten op financieel, marketing en operationeel gebied. Aan hen kan ik dingen met een gerust hart overlaten. Voor mij nog best even wennen – ik bemoei me graag met alles – maar bij hen durf ik het wel aan,” zegt ze lachend.

Alles wordt met de investering een tandje serieuzer, volwassener; het bedrijf groeit als het ware met de oprichtster mee. “Ik ben er ook wel aan toe: een volgende stap om de wereld te gaan veroveren, want dat is mijn plan.” Na Antwerpen zijn wat Furnée betreft Berlijn, Londen en New York aan de beurt, al weet ze nog niet in welke volgorde. Haar andere doel: ooit het hele huis in kunnen richten met spullen van Fest Amsterdam.

Genoeg te doen voor Furnée, die niet het type ondernemer is dat een concept bedenkt, het bedrijf op gang helpt en dan hup – weer verder gaat met een volgend project. Ze zit er echt in voor de lange termijn. “Ik wil dit bedrijf aan alle kanten zo goed mogelijk maken en dat over de hele wereld. Dat is niet in een paar jaar gefixt. Daarnaast vind ik het leuk om te merken hoe ik mezelf ontwikkel binnen het ­bedrijf. In het begin werkten we met een superklein team; ­afgelopen december zaten we met z’n vijfendertigen aan het kerstdiner! Wow, what the fuck, dacht ik toen wel even.”

Zwangerschapsverlof

Nog even over die investering. Het is bekend dat volgens de recentste cijfers slechts een schamele 1,6 procent van alle Nederlandse investeringen gaat naar een start-up geleid door een vrouw. Furnée zegt echter nooit ‘last’ te hebben gehad van haar vrouw-zijn. “Als je je hebt bewezen en iets hebt neergezet, komen er ook investeerders aan boord, of je nu man of vrouw bent. Daar geloof ik in.”

Het is voor Furnée dus persoonlijk geen issue, al zijn er qua emancipatie wel andere dingen waar ze zich druk over kan maken. “Neem zwangerschapsverlof: als vrouwen vanaf dag één al meer zorgen voor het kind dan de man – vind je het gek dat er dan een kloof blijft bestaan? Ik ben nu bezig uit te zoeken hoe we dat hier bij Fest goed kunnen regelen. Daar ben ik meer van: zorg zelf dat je een goede basis biedt, in plaats van hakketakken over wat er allemaal níet lukt.” 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden