Plus PS

'Bij een zeldzaam paar Nikes in mijn maat gaat mijn hart sneller kloppen'

Chanica Kist (26) is met 550 paar voornamelijk Nikes een van de grootste sneakerverzamelaars van Amsterdam en misschien wel ter wereld. Nike vraagt haar al om mee te denken over ontwerpen.

Chanica Kist: 'Ik draag alleen de paren die ik dubbel heb' Beeld Linda Stulic

Als Chanica Kist aankomt in café Meuwese op het Rokin om over haar sneakerobsessie te praten, zegt ze meteen dat ze een tikkie moe is. Tot drie uur 's nachts heeft ze vruchteloos onderhandeld over een paar sneakers, en de wekker ging vroeg; om negen uur moest ze op de Oudemanhuispoort zijn voor een college voor haar masterstudie privaatrecht aan de UvA. Maar zodra ze over sneakers mag vertellen, en dan vooral over de Nike Air Max, veert ze op. "De Air Max is de mooiste schoen ooit gemaakt."

Sinds haar zesde is Kist gek op Nike. De broer van haar opa runde een sportzaakje in Osdorp, waar ze elk jaar iets mocht uitzoeken. Ze ging steevast voor een shirt, een paar schoenen of zweetbandjes van het Amerikaanse sportmerk. Ze noemde haar hond zelfs Nike.

De Air Max, de beroemde sportschoen met het venstertje in de zool, begon ze te dragen uit praktische overwegingen. Kist speelde lange tijd op hoog niveau hockey, bij Bloemendaal en HIC in Amstelveen, en had een stevige sportschoen nodig vanwege een blessure. Toen ze een klasgenoot zag met de Air Max 1 Animal, een model met panter-, tijger- en zebraprint, begon de verzamelwoede.

Kist: "Die schoenen móést ik hebben, maar hij vertelde me dat ze niet meer verkrijgbaar waren. Ik ben gaan googe­len en kwam zo op sneakerforums terecht, waar allemaal mensen met dezelfde gekte over sneakers kletsen."

Schoenenjacht
De dierenprintschoenen vond Kist niet veel later op Marktplaats, maar inmiddels was haar verlanglijstje flink gegroeid. In de afgelopen tien jaar heeft ze een collectie van 550 paar sneakers opgebouwd, waarvan ongeveer 350 paar Nike Air Max.

Die schoen kan nog zo mooi en comfortabel zijn, het jagen naar de bijzondere paren is wat verzamelen een sport maakt - net als het verzamelen van postzegels, sigarenbandjes of de speeltjes van Kinder Surprise-eieren.

De sportschoenen die je in Perry Sport of Footlocker vindt, van gemiddeld ruim 100 euro, zijn Kist trouwens niet bijzonder genoeg. Ze verzamelt de special editions, die in gelimiteerde oplage op de markt komen, liefst van voor 2006, en altijd in haar maat (39, maar ze past maat 38,5 tot 40). Die zijn gemiddeld rond de 1000 euro. Het hoogste bedrag dat ze ooit heeft betaald voor een paar is 1600 euro.

"Het onderhandelen en het spel vind ik geweldig. Als ik een zeldzaam paar in mijn maat vind, gaat mijn hart sneller kloppen. Per dag ben ik gemiddeld zes uur aan het overleggen, zoeken en dealtjes aan het maken, op forums, Facebookgroepen en sites als Ebay en Yahoo. Naast mijn studie, werk en hockey."

'Ik ga nauwelijks uit, doe geen gekke dingen en besteed gewoon al mijn geld aan sneakers' Beeld Linda Stulic

In haar appartementje bewaart Kist er slechts tientallen. De rest staat in een opslag en bij familieleden. "Ook vanwege de veiligheid, zodat ik bij brand of diefstal niet alles kwijt ben." Ze gebruikt er slechts een stuk of 75. "Ik behandel ze als kunststukken, en draag alleen de paren die ik dubbel heb. Soms laat ik een sole swap doen door een specialist; die vervangt de zolen die zijn vergaan."

Nu zal iedereen zich natuurlijk afvragen hoe je op 26-jarige leeftijd het geld bij elkaar sprokkelt voor zo idioot veel schoenen. Volgens Kist heeft ze simpelweg altijd gewerkt. "Vanaf mijn vijftiende in de horeca, later kocht ik oude iPhones, iPods, en dj-gear op om te verhandelen. Nu werk ik in Oqium, en schoenenwinkel op de Nieuwezijds Voorburgwal. Ik ga nauwelijks uit, doe geen gekke dingen en besteed gewoon al mijn geld aan sneakers."

Ook lagen de prijzen tien jaar geleden veel lager dan nu. "Een echt exclusieve schoen, waar je nu 1000 euro voor betaalt, kostte toen 200 tot 300 euro."

Air Max 1 Master: een combinatie van de lievelings­modellen van de grootste Air Max­verzamelaars ter wereld. Kist droeg de ­'Albert Heijn' aan, van Piet Parra. Het blauw-oranje lapje verwijst naar dat model uit 2005 Beeld -

Huiskleuren
Kists verzameling is groot, maar verre van compleet. Met stip op nummer 1 op haar wensenlijst staat de Air Max 1 Albert Heijn, ontworpen door de Amsterdamse kunstenaar Piet Parra, in 2005. Parra wilde de stad Amsterdam in een schoen vatten, en besloot de toenmalige huiskleuren van Albert Heijn te gebruiken: oranje, blauw en wit.

Tijdens het productieproces stapte de supermarktketen echter over naar een nieuwe, blauw-witte huisstijl. Parra vond de schoen niet meer toepasselijk en maakte een totaal ander onderwerp: de 'Amsterdam', in de paars-rode kleur van het Amsterdammertje. De dertig à veertig paar uit de voorproductie gaf de ontwerper aan vrienden en familie. Onmogelijk om te vinden dus: vandaar dat de marktwaarde tussen de 10.000 en 15.000 dollar ligt. "Ik zoek al tien jaar naar die schoen, maar heb 'm nog nooit gevonden in mijn maat," zegt Kist terneergeslagen.

Haar absolute kroonjuweel is op dit moment een paar Mags, de zelfstrikkende schoenen met lichtjes in de zolen, die Michael J. Fox in de film Back to the future draagt. ­Vorig jaar werden de slechts 89 paar verloot en door extreme mazzel had Kist een winnend lot. Op die schoenen kreeg ze onlangs een bod van 45.000 dollar. Maar verkopen? "Nooit!"

Air Max 1 Anniversary: Dit paar wordt ook wel de 'OG', naar original, genoemd. Het is een remake van de originele schoen die in 1987 uitkwam, in twee van de drie klassieke kleurstellingen: rood-wit-grijs, en blauw-wit-grijs. Dankzij Kist en haar collega-verzamelaars heeft dit model weer de ouderwetse, platte neus Beeld -

Inmiddels heeft het merk Kist ook ontdekt. Ze mag soms lezingen geven en werd vorig jaar met een groep verzamelaars naar het hoofdkwartier in Portland gevlogen, om Tinker Hatfield, de ontwerper van Air Max te ontmoeten - "Ik werd helemaal gek toen ik dat hoorde, hij is echt mijn idool" - en om mee te denken over nieuwe ontwerpen.

"De Air Maxmodellen van de laatste jaren hebben een neus die omhoog gaat, zodat de schoen de vorm van een banaan heeft. Heel lelijk. De ontwerpers hebben ons gevraagd hoe ze die vorm weer goed moeten krijgen, en dat hebben ze verwerkt in een nieuw model. Toen we 'm zagen waren we allemaal helemaal blij."

Kist werd voor haar reis naar Amerika ook gevraagd om haar favoriete schoen aller tijden in te sturen - in haar geval natuurlijk die felbegeerde Albert Heijn van Piet Parra. De ontwerpers van Nike maakten een nieuw ontwerp met elementen van al die favorieten; de Albert Heijn is verwerkt in de vorm van een oranje-blauw lapje op de flank. Kist: "Ik zag er net iemand tijdens college op lopen. Hóé fucking cool dat ik daaraan heb mogen meewerken."

De Air Vapormax is het nieuwste lid van de Air Maxfamilie. Niet alleen een venstertje, maar de hele zool is van doorzichtig kunststof en gevuld met lucht. Kist: "In de fabriek in Amerika heb ik een prototype mogen passen en ze zitten heel lekker." Beeld -

Zondag 26 maart is Air Max Day

Dan wordt het 30-jarig bestaan van de Nike Air Max 1 gevierd. In de pop-upshop van Nike en Patta, Zeedijk 22, zijn allerlei sneakerevenementen.

Vrijdag 24 maart verloot Nike om 14.00 uur bijzondere Air Maxmodellen van de laatste tien jaar. Een lootje krijg je via het wifinetwerk van de winkel. Wie inloot, mag een oud model kopen voor de originele prijs. Op het nieuwste vlaggenschip, de ­Air Vapormax, mag zaterdag een rondje worden gerend.

Weghollen is niet mogelijk; een verkoper rent met je mee. Zondag wordt de Vapormax om 12.00 uur gelanceerd. Tussen 12.00 en 14.00 uur is er een gratis brunch op de Zeedijk. Sneakerfans moeten wel eerst 5 kilometer hebben gerend en dat kunnen ­bewijzen met de Nike+ Runapp.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden