Plus Filmrecensie

Bij de skaters vindt Stevie zijn stam en zijn eigen weg

In zijn regiedebuut Mid90s slaagt de ervaren acteur Jonah Hill er uitstekend in om een essentieel onderdeel van het opgroeien van alle stadsjongens in anderhalf uur samen te ballen.

Sunny Suljic (tweede van rechts) speelt Stevie, die aansluiting zoekt bij de skaters. Beeld Tobin Yelland

De kleine Stevie is dertien, zijn grote broer Ian wordt achttien. Hij is een broer om te vrezen: wanneer Stevies gedrag hem niet aanstaat, mept hij erop los. Maar het verbod om Ians ­kamer te betreden slaat Stevie in de wind.

Hij moet toch zien waar het ­leven van oudere jongens om draait? In het heiligdom kijkt hij zijn ogen uit. Hij leest de bandnamen op de posters, cd's en cassettebandjes. Hij past petjes en luistert stiekem naar muziek voor grote jongens. Ooit zal hij er zelf een zijn.

Stevie is de held van Mid90s, want hij is avontuurlijk en dapper en hij verovert de wereld. Nou ja, een stukje ervan. De film biedt een intiem ­inkijkje in het leven van een dertien­jarige jongen, die midden jaren negentig zonder vader in Los Angeles opgroeit. De moeder van Stevie en Ian heeft weleens mannen over de vloer, maar die komen en gaan. En Ian is Ian.

Fietsend over Motor Avenue raakt Stevie in de ban van de ketende jongens van de skateshop, die op hun boards stunts uithalen en lol voor tien hebben. Met een oud babyboard van zijn grote broer zoekt hij de volgende dag toenadering tot de jongste skater. Van het een komt het ander: in de weken die volgen wordt Stevie opgenomen in de skatescene. Daarmee vindt hij zijn stam en zijn eigen weg in het leven.

Eigen pad
Op basis van een eigen scenario waaraan hij drie jaar schaafde maakt acteur Jonah Hill met Mid90s zijn ­regiedebuut. Hill groeide op in Los Angeles in de jaren negentig, met een skateboard en niet ver van Stevies ­habitat, maar hij verklaart dat de film niet als een autobiografisch werk moet worden opgevat.

De verleiding om dat te doen is groot, want in Stevies stam zit ook een jongen die filmmaker wil worden. Maar het doet er niet toe dat zijn jeugd niet precies overeenkomt met die van Hill.

Waar het om gaat is dat de debutant er uitstekend in slaagt om een essentieel onderdeel van het opgroeien van alle stadsjongens in anderhalf uur samen te ballen.

Mid90s

Regie Jonah Hill
Met Sunny Suljic, Na-Kel Smith, Lucas Hedges, Olan Prenatt
Te zien in Eye, FC Hyena, Filmhallen, Kriterion, Arena, De Munt

Hills schets van de periode waarin Stevie buitenshuis zijn eigen pad kiest, oogt en voelt authentiek en oprecht, en is daardoor ook herkenbaar voor jongens en mannen die nooit op een skateboard stonden, naar punk en hiphop luisterden of in Los Angeles opgroeiden.

Fraaie vertolkingen
Het is een knappe prestatie voor een autodidact, maar Hill is natuurlijk geen amateur. Hij keek als acteur in een stuk of zestig films zijn ogen uit en werkte met grote regisseurs als Martin Scorsese (The Wolf of Wall Street), Bennett Miller (Moneyball), Quentin Tarantino (Django Unchained) en de Coen Brothers (Hail, Caesar!).

Vorig jaar was hij te zien in Don't Worry, He Won't Get Far on Foot van Gus van Sant. Toen was Mid90s al ingeblikt, maar de verwantschap met Van Sants vroege films over dolende jongeren is onmiskenbaar.

Hill ontlokt fraaie vertolkingen aan een jong ensemble, dat ervaren acteurs als hoofdrolspeler Sunny Suljic (The Killing of a Sacred Deer) aan skateboardprofs als Na-Kel Smith en Olan Prenatt koppelt.

Hun omzwervingen op het asfalt van L.A. mogen zich nadrukkelijk in het midden van de jaren negentig afspelen, de manier waarop ze elkaar vinden, uitdagen en steunen is van alle tijden. Jonah Hill is voortaan niet alleen een acteur, maar ook een filmmaker.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden