PlusReportage

Bij de passengerterminal is de stilte nu compleet

De toekomst van de cruiseterminal aan de Piet Heinkade was al ongewis, maar door de coronacrisis is het de vraag of er überhaupt nog wel toekomst is voor de PTA. Geen cruiseboot komt nog aan in Amsterdam. ‘We zitten niet bij de pakken neer.’

Beeld ANP

De Passenger Terminal Amsterdam (PTA), waar normaal gesproken enorme cruiseschepen aan- en afmeren, is leeg en verlaten. Directeur Dick de Graaff loopt zo nu en dan binnen, maar vergadert vooral via internet met rederijen, het Amsterdamse Havenbedrijf, andere havens en met de negen andere PTA-werknemers. Verder gebeurt er niets.

Door de coronacrisis ligt het toerisme op zijn gat en komt geen cruiseboot nog naar Amsterdam. Zeventig van de 114 geboekte aanlandingen voor dit jaar zijn geschrapt. Het is zeer de vraag of de 44 schepen die op de kalenders staan voor de nazomer, wel kunnen komen. “Ik heb geen idee,” zegt De Graaff, “dat is pure speculatie.” Vooralsnog komen cruiseschepen vooral in het nieuws als ze nergens kunnen aanmeren omdat iemand aan boord Covid-19 heeft.

Leeg pand

De Amsterdamse cruiseterminal biedt normaal ook onderdak aan zo’n veertig tot vijftig evenementen per jaar. Die zijn in het kader van de coronamaatregelen afgelast. “Het is een zware tijd, het pand is leeg. Ongekend,” zegt De Graaff. Hij heeft een beroep gedaan op de noodmaatregel van het kabinet om het personeel in dienst te houden en verder is hij gedwongen af te wachten tot de cruises en evenementen weer mogen.

Lichte hoop put hij uit berichtgeving van de Amerikaanse krant  Los Angeles Times dat het aantal boekingen voor cruises in 2021 flink groter is dan in het precoronatijdperk. De Zwitserse bank UBS kwam in een analyse van de sector uit op een plus van 9 procent. Dit is dan wel inclusief passagiers die nu niet mee kunnen en hun tegoedbon volgend jaar inzetten, maar dan nog. ‘Het aantal boekingen toont een verrassende veerkracht in de wens om een cruise te boeken,’ aldus de Zwitserse bank.

De Graaff heeft dit bericht ook gelezen. “We zitten niet bij de pakken neer. Ik ben een optimistisch mens. Toerisme en cruisevaart zullen ongetwijfeld weer op gang komen. De boekingen voor 2021 staan nog altijd overeind. Voor volgend jaar ziet het er vooralsnog goed uit.”

Verschillende maatregelen

Vorige week zat hij nog in een videovergadering met de cruisehavens van Rotterdam, Hamburg, Le Havre en Zeebrugge om te praten over de toekomst. In hoeverre zijn cruises mogelijk in de 1,5 metersamenleving? “Daar denken we volop over na,” zegt De Graaff. “Probleem is wel dat in diverse landen andere maatregelen gelden, dus het is lastig om een en ander af te stemmen.” In de terminal zou de 1,5 meter gaan gelden bij het aan en van boord gaan van passagiers. “Dat is goed te regelen. Maar we weten niet wat er gebeurt als de passagiers de terminal uitgaan en de stad in gaan, of een taxi nemen.”

De cruisemaatschappijen zijn ook druk aan het puzzelen hoe ze kunnen inspelen op de 1,5 metermaatschappij. Ze voeren hierover overleg met onder meer medische en technische experts, zegt een woordvoerder van de Clia, de Europese brancheorganisatie van cruiserederijen.

Het is een ingewikkelde puzzel voor de vaak overvolle schepen met een doolhof aan gangetjes naar de kamers.

Overleg achter de schermen

Intussen speelt ook nog de politieke discussie over de toekomst van de terminal, die nog dateert uit de tijd dat niet het coronavirus, maar massatoerisme het belangrijkste probleem voor de stad was. Het gemeentebestuur wil dat de PTA de stad uit gaat, zodat de cruisetoeristen niet meer in Amsterdam van boord gaan. Verplaatsing van de terminal zou ook gewenst zijn om ruimte te creëren voor een nieuwe brug over het IJ.

De verhuizing van de terminal lag voor de coronacrisis al stil, omdat geen van de omliggende gemeenten erop zit te wachten cruiseschepen voor de deur te krijgen. “Achter de schermen wordt hierover volop gesproken,” zegt De Graaff. “We moeten afwachten.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden