Bij crimeserie Suspects kijkt de politie mee op de set

De nieuwe Amsterdamse crimeserie Suspects combineert elementen van reality-tv met klassiek drama door de acteurs te laten improviseren. Zondag is de eerste aflevering te zien.

Jeroen Spitzenberger als rechercheur in de nieuwe politieserie Suspects Beeld -
Jeroen Spitzenberger als rechercheur in de nieuwe politieserie SuspectsBeeld -

Inwoners van Amsterdam-West zullen veel locaties in Suspects herkennen: de hele serie is in de omgeving van het Westerpark opgenomen. Zo doet een van de voormalige ING-kantoren op de Haarlemmerweg bijvoorbeeld dienst als politiebureau en ziekenhuis.

Suspects is een Nederlandse remake van de ge­lijknamige Britse serie uit 2014. Drie rechercheurs, gespeeld door Carly Wijs, Jeroen Spitzenberger en Britte Lagcher, lossen uiteenlopende zaken op als een ontvoeringszaak, een seriemoord en onvrijwillige prostitutie.

Waarheidsgetrouw
Suspects belooft realistischer te zijn dan andere series dankzij de hulp van Amsterdamse politie­medewerkers, die tijdens de opnames advies geven over de fijne kneepjes van het vak. Een van hen is brigadier Marjolein Baker van politiebureau Haarlemmerweg, die graag meewerkt aan een zo waarheidsgetrouwe weergave van haar werk.

Als in een scène een arrestant naar het ziekenhuis moet worden vervoerd, wordt er bijvoorbeeld aan haar gevraagd of dat nou eigenlijk met of zonder handboeien moet ('mét natuurlijk, die persoon is al aangehouden').

Tijdens een kijkje op de set wil actrice Carly Wijs van Baker weten of het normaal is om over de afdeling te roepen dat je een moord hebt ontdekt. Baker: "Eh, meestal niet... Dat bespreek je eigenlijk alleen met je team." Vervolgens speelt Wijs haar openbaring ingetogener. Die vrijheid heeft ze, want Suspects heeft geen script met uitgeschreven dialogen.

Geen uitgeschreven dialogen
De bedenkers van het format wilden een poging wagen om de spontaniteit van realityprogramma's te combineren met klassiek drama. De acteurs krijgen van tevoren alleen het plot en de karakterbeschrijvingen te lezen, zodat ze een idee hebben waar het verhaal naartoe moet gaan. De woorden moeten ze ter plekke uit hun mouw schudden.

Als Wijs, Spitzenberger en Lagcher drie keer dezelfde scène moeten doen, ontstaat er elke keer een totaal andere dialoog. Dat maakt het gesprek uitermate authentiek, al gaan de acteurs ook weleens de mist in.

Spitzenberger, droogjes na een scène: "Ik kwam even niet tussen deze orkaan aan ver­warrende informatie." Tijdens een lange stilte valt Wijs lachend uit haar rol: "Ja, je kan me nu wel aankijken, maar ik moet ergens op rea­geren. Dit komt echt out of the blue."

Aan de regisseur vervolgens de schone taak om de acteurs door het verhaal te loodsen. Anna van der Heide regisseerde de helft van de afleveringen en noemt het vooral gevaarlijk dat de acteurs te wollig gaan praten, waardoor de spanning verdwijnt, of dat ze het verhaal verwarren door zijweggetjes in te slaan.

"We zijn toch een klassieke whodunit aan het maken. De verhaallijn moet kloppen."

Veel te veel scènes
Er is een eenvoudige oplossing bedacht: veel te veel scènes draaien, zodat nog dingen kunnen worden weggegooid en de kern overblijft. Veel tijd was er dan weer niet voor al die scènes: elke aflevering moest in maximaal tweeënhalve dag worden opgenomen.

Je zou je kunnen afvragen of er in dat tempo nog wel kwaliteit geleverd kan worden, maar volgens de makers moet je snel filmen, zodat het improviseren van dezelfde scènes niet gaat vervelen.

Volgens regisseur Van der Heide bestond haar taak vooral uit loslaten, en proberen de acteurs niet te veel te sturen. "Ik moest durven vertrouwen op hun creativiteit. Alleen dan konden er onverwachte momenten ontstaan, die improvisatie zo bijzonder maken."

Suspects: 12/3, 21.00 uur, RTL 4. Op Videoland zijn elke week twee nieuwe afleveringen te zien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden