Plus

Bij Bloom: Open Space verandert iedereen in een mini-Brian Eno

Brian Eno (69), producer, muzikant, beeldend kunstenaar, componist van het opstartmuziekje voor Windows 95, was woensdag in het Transformatorhuis op het terrein van de Westergasfabriek voor de presentatie van multimedia-ervaring Bloom: Open Space.

Verslaggever Erik Voermans tussen de zes beeldschermen van Bloom: Open Space Beeld Tammy van Nerum

Je mag het ook een generatieve virtualrealityinstallatie met beeld en geluid noemen.

Eenvoudiger gezegd: een kunstwerk waarbij het publiek zijn eigen beelden en geluiden creëert, zij het binnen de mogelijkheden die door speciaal ontwikkelde software worden aangeboden.

In een half verduisterd Transformatorhuis wandelt de deelnemer rond in een cirkel, gevormd door zes beeldschermen.

Op die schermen zijn gekleurde, bewegende bolletjes te zien die door de persoon die in de cirkel staat worden gegenereerd door met de vingers in de lucht te knijpen.

De HoloLens, een soort kroon die de knijpende deelnemer op het hoofd draagt, vertaalt dat knijpen in toonhoogten met een bijbehorende bubble.

Zo schept iedereen zijn eigen soundscape, al kun je ook zeggen: zo verandert iedereen in een mini-Brian Eno, want hoe je ook knijpt of doet, de stilistische contouren van de muziek die in Bloom: Open Space wordt gegenereerd, zijn duidelijk afgebakend.

Niet oefenen
Bloom was ook de naam van een app die in 2008 werd ontwikkeld door Eno en zijn vaste artistieke assistent en softwareman Peter Chilvers (zelf ook muzikant en componist). Die app was erg succesvol, vertellen Eno en Chilvers in het Transformatorhuis tijdens de perspreview. Je tikte met je vinger op het scherm en er klonk muziek.

Het was de eerste van een serie generatieve muziekapps waarmee je niet eerst lang op een instrument hoefde te oefenen om iets te kunnen maken, zegt Chilvers, maar waar iedereen meteen mee aan de slag kon.

Na Bloom ontwikkelden ze nog Trope en Scape - vooral Scape leverde bevredigender muzikale ervaringen op, omdat er veel complexere harmonieën en timbres mee te maken zijn.

Bij Microsoft waren ze enthousiast over Bloom. Ze vroegen of Eno en Chilvers een stapje verder konden gaan, met een VR-bril van HoloLens.

Bewust eenvoudig
Waarom Eno en Chilvers voor hun nieuwe 'mixedrealityinstallatie' met Bloom verdergingen en niet met Scape heeft een simpele reden. Eno: "Bloom is veel eenvoudiger." Chilvers: "Om je een idee te geven: Bloom was in een maand ontworpen, Trope kostte twee maanden en Scape twee jaar.

Eno: "Scape is onze slechtst verkochte app, maar wel onze beste. Voor Scape moet je eerst de gebruiks­aanwijzing lezen en dat wilden we voor deze installatie niet. Iedereen moet hem kunnen bedienen."

De bediening van Bloom: Open Space is dus bewust eenvoudig gehouden. Chilvers: "Het is allemaal ges­ture based, gebaargestuurd. Dat beperkt je arsenaal."

Eno: "Dat is tegelijk ook de reden waarom er nog steeds interessante muziek op een gitaar of een viool wordt gemaakt en vaak zulke vervelende muziek op synthesizers. Bij synthesizers, die duizenden patches hebben, zie ik in de studio vaak mensen alle knopjes indrukken, op zoek naar een sound, maar wat ze eigenlijk zoeken is niet een sound, maar een idee."

Antitelevisie
Bloom: Open Space geeft het publiek een sense of slowness, die Eno heel waardevol vindt, vooral nu, in tijden van constante mediahectiek.

Eno: "Mijn werk is volkomen antitelevisie. Ik haat tv! Ik vind het zelfs politiek gevaarlijk worden. Al dat wegwerpnieuws is slecht voor ons. Iemand als Trump speelt daar handig op in. Hij poetst de ene grote blunder weg door er nóg een te maken. Een ongelooflijke strategie. En we trappen er nog in ook. De kranten staat vol met Trump en dat is precies wat hij wil. We hebben behoefte aan wat rust, dus gooi die tv het raam uit en kom naar Bloom: Open Space."

Bloom: Open Space, t/m 25/2 in het Transformatorhuis

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden