Plus

Bij AH to Go staat de kassa straks buitenspel

Vanaf de zomer kunnen Amsterdammers bij AH to Go winkelen zonder een kassa tegen te komen. In Seattle streek Amazon de afgelopen dagen met de eer, maar in de luwte wordt in Zaandam al maanden proefgedraaid.

Jan-Willem Dockheer van AH to Go: 'We willen niet dat een klant zich telkens moet identificeren als hij de winkel in gaat' Beeld Mats van Soolingen

Lunchtijd in het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam. In de inpandige AH to Go vormt zich al snel een flinke trits lunchjagers, die wacht voor de zelfscankassa. Directeur van AH to Go Jan-Willem Dockheer schiet door de rij, pakt een flesje sap, wappert met een pasje langs het schap, er klinkt een piep en hij loopt met zijn aankopen de zaak weer uit.

Ook de Nederlandse media buitelden de afgelopen dagen over elkaar heen om de wondere innovatie te beschrijven die webgigant Amazon eind januari in thuisstad Seattle, Amerika, onthulde. Daar staan lange rijen voor Amazon Go, dat tot de eerste kassaloze supermarkt ter wereld is gedoopt.

Maar die staat toch echt in Zaandam. Daar rekenen al twee maanden een paar honderd mensen dagelijks lekkernijen af zonder ooit een kassa tegen te komen: Tap to Go. Iedereen is welkom, niet alleen medewerkers van moederbedrijf Ahold Delhaize.

Echte winkel
De klant hoeft alleen maar een pasje - of later dit jaar de Androidmobiel - bij het prijskaartje van het gekozen product te houden en er is al afgerekend. Bij een verkeerde keuze kan de aankoop binnen tien minuten worden teruggezet en wordt het bedrag teruggestort. Per dag kan 25 euro worden afgerekend.

Deze zomer is het de beurt aan een 'echte' winkel. In Amsterdam, locatie nog onbekend, gaat dan de eerste kassaloze AH to Go open, waarna de ruim tachtig overige vestigingen van de gemaksketen volgen. Overigens zullen scankassa's en personeel er gewoon blijven staan.

"De gemiddelde bezoektijd aan een winkel met scankassa's ligt rond de minuut," zegt Dockheer. "Wij willen dat omlaag brengen naar twintig seconden." Dat lijkt te lukken. "Bij deze vestiging ben je in tien seconden met drie producten de winkel uit. Alsof je iets uit je eigen koelkast pakt."

En ook het bedrijf is blij: de omzet ligt 'ietsje' hoger.
"Onze klanten hebben meestal haast, of ze nu op weg zijn naar hun trein of op een universiteit te laat zijn voor college, zegt Dockheer. "Maar we zien wel dat als het druk is in de winkel, zoals nu, dat mensen de zaak voorbijlopen."

Hightechtruc
Dockheer heeft net zelf in Seattle gesnuffeld aan Amazons kassaloze supermarkt, die nauwelijks groter is dan een gemiddelde AH to Go. "Ontzettend gaaf wat ze hebben gedaan. Maar er zit wel enorm veel techniek achter."

Klanten moeten bij binnenkomst inchecken, worden via honderden persoonsherkennende camera's gevolgd en, om te controleren wat wordt gekocht, wegen, horen en voelen winkelschappen dat er iets wordt gepakt. "Ik vraag me af hoe ze dat straks in honderden winkels willen introduceren."

Het nieuwe systeem Beeld ANP

"Wij wilden per se geen hightechtruc, niet de winkel van de toekomst. Het moest snel toe te passen zijn in al onze winkels. En iets zijn wat we steeds verder kunnen uitbreiden."

"We willen ook niet, zoals bij Amazon, dat een klant zich telkens bij poortjes moet identificeren als hij de winkel in gaat. Dan dwing je mensen steeds naar één plek. Bij AH to Go moet je overal in en uit kunnen lopen."

Persoonsherkenning
Bij Amazon moet de klant bovendien steeds zelf een app starten en zijn telefoon instellen. "Bij ons zijn de prijslabels bij elk product actief. Afrekenen werkt zelfs als de batterij van de telefoon leeg is."

Toch zijn er overeenkomsten. Waar Amazon klanten volgt met camera's en sensoren om te achterhalen welke producten ze kopen, test AH to Go camera's met persoonsherkenning als beveiliger.

"Het is voor ons geen optie dat er ook maar een kans is dat minderjarigen via Tap to Go alcohol of tabak kunnen kopen. We werken nu aan systemen om dat te controleren en te voorkomen. Dát waterdicht krijgen, is pas echt innoveren."

Winkeldiefstal is een ander puntje. Simpelweg een winkel inlopen, een product pakken en weglopen lijkt zo gemakkelijker dan ooit. "Vergeet niet dat er relatief veel medewerkers in onze winkels rondlopen omdat assortiment voortdurend moet worden aangevuld. Die zijn ook getraind op dit soort situaties."

Diefstal
"Technologie zal daarbij helpen. We testen camerasystemen die mensen met minder goede bedoelingen herkennen en kunnen waarschuwen als er iemand binnenkomt die dat vaak doet. Bij onze zelfscanwinkels is het aantal diefstallen of leeftijdsovertredingen ook niet groter. Dat niveau is ook hierbij het uitgangspunt."

Wanneer alle AH to Go's kassaloos zijn, durft directeur Dockheer niet te zeggen. "We beginnen op plekken waar haast een belangrijke rol speelt, zoals op stations en metrohaltes." Zo opent AH to Go nu vestigingen op metrostations in Amsterdam.

Het pionierswerk kan ook bij de andere ketens van Ahold Delhaize landen. "Albert Heijn kijkt al over onze schouder mee." En ook de Amerikaanse ketens van de supermarktgigant zijn geïnteresseerd. Immers, Amazon is na de overname van Whole Foods een geduchte concurrent geworden.

"Maar we ontwikkelen het nog even onder onze vleugels. Iedereen in het concern weet wel dat wij daarbij nog eventjes met rust moeten worden gelaten."

Ieder zijn eigen prijs

De ene klant betaalt anderhalve euro voor zijn flesje vruchtensap, de ander een kwartje minder. Het kan straks zomaar gebeuren bij AH to Go. De slimme prijslabels die het bedrijf heeft ontwikkeld voor Tap to Go, houden straks ook rekening met de individuele klant.

De keten kan prijzen op de elektronische labels aanpassen aan de koper. Een loyale klant die regelmatig langskomt, krijgt dan een andere prijs voorgeschoteld dan een incidentele bezoeker, en bij drukte kunnen prijzen hoger liggen dan in rustige tijden. Topman Jan-Willem Dockheer: "Dynamische prijzen zijn de toekomst."

"Ook willen we vaste klanten via de app wijzen op andere producten. Als je steeds binnenkomt om een sportdrankje te kopen voor het hardlopen, dan kunnen we voorstellen dat je misschien ook iets moet meenemen voor na het sporten."

Spontane aanbiedingen of een virtuele spaarkaart behoort eveneens tot de plannen. "Als je vijf keer cappuccino hebt gehaald, is de zesde gratis."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden