Plus

Big Art toont voor de tweede keer kunst van formaat

Deze editie van Big Art is groter, veelzijdiger en vooral beter dan de eerste. De bijzondere locatie heeft daarin een rol gekregen.

Reuzenprop van Gerard Koek, op de achtergrond veelkleurig behang van Christie van der Haak. Beeld J.W. Kaldenbach

Je zet twee stappen naar binnen en het is meteen raak. Rechts staan drie enorme metalen kubussen van Ewerdt Hilgemann, deels geïmplodeerd doordat de kunstenaar de lucht eruit heeft gezogen.

Links gaat Christie van der Haak met haar veelkleurige behang de strijd aan met de stijlkamer terwijl de reuzenprop van Gerard Koek op een paar stoelen leunt als een bovenmaatse parodie op kantoorfrustratie.

Wat vorig jaar begon als een sympathiek initiatief is in de tweede editie uitgegroeid tot een volwassen kunstevenement. Big Art 2017 is met zo'n zeventig kunstwerken uit de buitencategorie niet alleen omvangrijker dan de eerste keer, het is vooral coherenter en spannender.

En dat heeft voor een groot deel te maken met de locatie. De Diamantbeurs, waar deze mengvorm van beurs en tentoonstelling vorig jaar werd gehouden, had de rauwheid van een casco pand. Dat werkte goed als decor maar voegde niet zo heel veel toe.

Zoveel anders is dat in De Zonnewijser aan de Herengracht, waar samensteller van Big Art Anne van der Zwaag mooi inspeelt op de mogelijkheden van het monument.

Balzaal
Het gaat om de kunst bij Big Art, maar het gebouw is een minstens even goede reden voor bezoek. De Zonnewijser werd in 1615 gebouwd als koopmanshuis en deed in de eeuwen erna lange tijd dienst als weeshuis.

Eind vorige eeuw zat er een bank in, die overal in het gebouw massieve kluizen achterliet, en daarna de jonge honden van accelerator Rockstart. In afwachting van nieuwe huurders geeft de projectontwikkelaar nu tijdelijk onderdak aan Big Art.

Op de eerste verdieping bevindt zich de meest indrukwekkende ruimte: de voormalige balzaal. Houten vloer, krullerig plafond. Het contrast met de hier geplaatste kunst had niet groter kunnen zijn.

In de hoek hangt waarschijnlijk het grootste schilderij dat Steven Aalders ooit maakte: vier strepen in primaire kleuren op een spierwit doek. Dit streng modernistische statement krijgt een speels antwoord in de vorm van René van Engelens The Fair Ground.

Bezoekers kunnen met een virtualrealitybril op plaatsnemen op een helikopter, een clown of een hobbelpaard in monochrome Mondriaankleuren. Een druk op de knop zet de kermisattractie in beweging. Zo wordt er toch nog gedanst in de balzaal.

Van Engelens grotemensenspeelgoed was eerder dit jaar al te zien tijdens de Biënnale van Venetië. Er zijn meer oude bekenden, zoals de piano, opgehangen aan zijn eigen snaren, van Maze de Boer. Maar zeker een derde van het getoonde is nieuw werk, soms speciaal hiervoor gemaakt.

Over de plaatsing is goed nagedacht; dat versterkt zowel het werk als de ruimte. Zo werpen de papieren boomblaadjes en schedels die Ton Slits als noten op een notenbalk van zwarte linten heeft geprikt schaduwen op de wand.

Het Mariabeeld in de steigers van Wieland Vogel heeft een eigen kamertje, dat door dit werk iets van een kapel krijgt.

Mooie relaties
Het aanbod van Big Art is divers. Driedimensionaal werk is dominant maar er zijn ook lekker grote schilderijen, tekeningen en een video van een man die zich op duizenden gestapelde eieren laat vallen.

Gelukkig is het nergens te vol en gaan de werken onderling soms mooie relaties aan. Zo knipoogt Katrin Korfmanns bovenaanzicht van vitrines vol schedels naar Niek Hendrix' hyperrealistische schilderij van een gebitsafdruk.

Op de hogere verdiepingen zijn de plafonds lager en de ruimtes kleiner en hier is gekozen voor minder kunstwerken per kamer. Dat komt een werk als dat van Jan ten Have ten goede, een installatie van glasstaven en keramieken tegels die tegelijkertijd verstild is en monumentaal.

Helemaal bovenin, in het torenkamertje met ramen rondom, is het meest ijle werk van Big Art te zien. Robbert de Goede spande rode draden van grond tot plafond in een ritmisch patroon. Het oog streelt erlangs als vingers over de snaren van een harp. Tussen de rode strepen door kiert de grootsheid van de stad beneden.

Big Art: 12 t/m 15 oktober in De Zonnewijser, Herengracht 182

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden