Bibliotheek piept nog wat

AMSTERDAM - Eigenlijk is ze nog niet af, maar in de eerste drie weken bezochten al zo'n 75.000 mensen de nieuwe bibliotheek op het Oosterdokseiland - terwijl nog niet alles werkt.''Waar komt dat gepiep toch steeds vandaan?'' Mieke Abram kijkt vragend naar het print- annex kopieerapparaat.

Voor de bibliotheekmedewerkster is het allemaal nog wat wennen. In het vorige gebouw hadden ze op haar afdeling helemaal geen kopieermachine, en hoe het dan nu allemaal precies werkt met die pasjes, bonnetjes en scanners?

Het mag duidelijk zijn dat nu, drie weken na de opening die plaatsvond op zeven, zeven, zeven, de bibliotheek nog niet van alle kinderziektes is verlost.

''Er staan hier zeshonderd pc's, gloednieuwe kopieerapparaten en vele iMacs. Het is allemaal heel prachtig, maar we moeten er wel mee leren omgaan,'' zegt Abram.

Ze werkt al 33 jaar in de bibliotheken van Amsterdam.

De omschakeling van de Prinsengracht naar het Oosterdokseiland was groot, maar zeer positief, vindt ze.

Want hoewel het toilet bij de ingang en het Annie M.G. Schmidttheater nog niet open zijn, sommige printers nog niet werken, vele iMacs nog niet zijn aangesloten en het systeem dat de boeken weer terug naar de juiste afdelingen brengt slechts met vlagen in beweging komt, weet Abram de meeste bezoekers goed te helpen.''Het publiek heeft het gebouw nu al omarmd. Mensen denken mee over veranderingen en verbeteringen zoals wegwijzers. Het begint al echt hun bibliotheek te worden.''

Bij de eerste indruk van het gebouw zijn de bezoekers vooral overrompeld. Groots, mooi, licht, ruim, modern en overzichtelijk, zijn de positieve geluiden die ze geven bij het betreden van het nieuwe pand.

''Ik ben hier al drie keer geweest. Het bevalt met erg goed. Buiten de boeken - je kunt hier ook lekker een kopje koffie drinken of wat tijdschriften inzien. Het is echt compleet,'' zegt Timo Bruijns. En hoe zit het met de gebreken? ''De eerste keer dat ik hier kwam, kon ik geen boeken lenen door een storing. Die hebben ze toen maar voor mij achtergehouden.''

Volgens directeur Hans van Velzen zijn het kinderziektes die snel zijn op te lossen.

''Het is een nieuw en groot gebouw, ook wij moeten kijken hoe het er in de praktijk aan toe gaat. Zo is gebleken dat bij de entree trapleuningen gewenst zijn. Ook hebben we veel problemen gehad met het brandalarm. De brandmelders zijn nu beter afgesteld.''

''Bij de Arena hebben ze er een jaar over gedaan om de kinderziektes eruit te krijgen,'' zegt de directeur. ''Wij zullen ze in vier à zes weken al aardig onder controle hebben. De volgende deadline is de Uitmarkt.''

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.