Bezuinigingen Zuid en Nieuw-West kunnen Helena kopje onder laten gaan

Als er niets verandert, houdt de veerpont over de Nieuwe Meer tussen Nieuw-West en het Amsterdamse Bos op te bestaan. 'Ik weiger er nog meer geld op toe te leggen.'

De Helena vertrekt vanaf de steiger in de OeverlandenBeeld Dingena Mol

De strakblauwe lucht verandert weinig aan het humeur van eigenaar Robbert Piet (60) van rederij Oeverloos. 'De volgende generatie moet maar eens aan de bak met mijn rederij,' zegt Piet gelaten. Chagrijnig is hij ook weer niet. Dat is schier onmogelijk aan de Nieuwe Meer, zegt de ondernemer. 'Ik heb hier nog nooit iemand met een slecht humeur gezien.'

De zon staat hoog aan de hemel als veerpont Helena zich, zoals elk weekend van half april tot half oktober, met een ritmisch pop-pop-pop van de ouderwetse benzinemotor een weg baant over de Nieuwe Meer, die vol ligt met boten, van de oever in Slotervaart naar het Amsterdamse Bos en terug. Voor een prikkie krijgen passagiers behalve een overtocht van ongeveer een kwartier ook wat nostalgie mee. Het schip stamt uit de jaren vijftig, maar vaart nog als een zonnetje.

De rederij van Piet heeft slechts één veerpont, maar lijdt al jaren verlies door bezuinigingen van de stadsdelen Zuid en Nieuw-West die tezamen 30.000 euro subsidie per jaar aan de rederij verlenen. Het tekort is opgelopen tot ongeveer 15.000 euro. De rederij valt onder het jachthavenbedrijf van Piet, eveneens aan de Nieuwe Meer. 'Ik ga ze zeggen dat ik ermee stop, ik weiger nog een keer geld toe te leggen. De prijs van een kaartje verhoog ik liever niet.' Graag gaat Piet nog zeker vijf jaar door met zijn rederij, die hij sinds vijftien jaar heeft. 'Maar ik word ook ouder, dus ik wil wat minder gezeur aan mijn hoofd.'

Om hem heen is het vrolijkheid troef. Jongeren nemen een duik vanaf een sloep, koppeltjes zijn aan het pootje baden en kinderen zitten elkaar na met waterballonnen.

Al jaren is de rederij van Piet een begrip onder liefhebbers van fietsroutes. Voor één euro per persoon en vijftig cent per fiets worden ze in een kwartier van oever naar oever gebracht. Vooral met warm weer, zoals nu, loopt de Helena goed. 'Als het elke week zulk weer zou zijn, hadden we geen subsidie nodig,' zegt Piet.

Lees vandaag meer in Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden