Plus

Beyond Words

Beyond Words is een film met een boodschap: wijs als immigrant je identiteit niet af. Het hoofd heeft weinig te klagen over de film, maar het hart blijft erbuiten.

Beeld Beyond Words

Om te slagen als immigrant moet je integreren in je nieuwe land, maar hoever moet dat gaan? Kun je ook een te voorbeeldige immigrant zijn? Regisseur Urszula Antoniak - met een Poolse achtergrond, maar al dertig jaar een Amsterdamse - zet de vraag op scherp in Beyond words.

De 28-jarige Michael (Jakub Gierszal) is een succesvolle advocaat bij een grote firma in Berlijn. Dat hij een Poolse immigrant is, houdt hij angstvallig verborgen, want hij wil gezien worden als een Duitser. Dat gaat ­zover dat hij een op hem verliefde serveerster op afstand houdt, omdat ze een Poolse immigrant is.

Dwangmatige Duitsheid
Ogenschijnlijk is Michael de perfect geïntegreerde immigrant, maar het obsessief verbergen van zijn achtergrond oogt psychisch verre van gezond. Met zijn neurotische aanpassingsdwang trekt hij een façade op, die vroeg of laat zal instorten.

De eerste barst ontstaat als hij wordt ­geconfronteerd met een Afrikaanse dichter die zijn ­afkomst en wortels juist benadrukt. Zij hebben de dichter gevormd tot wie hij is en hij ziet geen reden die weg te poetsen.

Maar Michaels dwangmatige Duitsheid komt pas echt zwaar onder druk te staan als zijn Poolse vader (Andrej Chyra), die hij sinds de scheiding van zijn ouders in zijn kindertijd niet meer heeft gezien en van wie hij dacht dat hij dood was, plotseling bij hem op de stoep staat.

Omarmen
Onvermijdelijk komen in de paar dagen dat zij samen optrekken bij ­Michael herinneringen aan zijn Poolse jonge jaren boven. Ook leert hij van zijn vader, die een chaotisch verleden als punkmuzikant heeft, dat maatschappelijk succes niet alles is in het leven. Bij Michael dringt het besef door dat hij ook een Poolse identiteit heeft.

Als zijn baas (Christian ­Löber) ijzig opmerkt dat hij er als immigrant, hoe fanatiek hij zich ook aanpast, nooit werkelijk bij zal horen, trekt Michael de enige juiste conclusie: hij moet zijn migrantenidentiteit niet afwijzen, maar omarmen.

Het is duidelijk wat Antoniak met het in prachtig zwart-­wit geschoten Beyond words wil vertellen. Helaas al te duidelijk, want de film is meer een verhandeling over de valkuilen in het migrantenbestaan, dan een meeslepend drama over een migrant, die worstelt met wie en wat hij wil zijn.

Het hoofd heeft weinig te klagen over Beyond words, maar het hart blijft buiten de film.

Beyond Words

Regie Urszula Antoniak
Met Jakub Gierszal, Andrzej Chyra
Te zien in Eye, Ketelhuis

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden