Plus

Bewonersgroepen oneens over oplossing vlieghinder

Bewonersgroepen staan tegenover elkaar als het gaat om vlieghinder boven de stad. De een eist een verbod op vluchten boven de binnenstad, de ander vreest nog meer hinder.

Een vliegtuig vliegt over een huis in de omgeving van SchipholBeeld ANP

Schiphol 'lapt de regels aan haar laars' bij het gebruik van de landingsbaan op Schiphol Oost. Volgens Platform Vliegoverlast Amsterdam gebeurt dit met instemming van de overheid.

Dat stelt voorzitter Kees Weijer naar aanleiding van de overlast door vliegtuigen afgelopen zaterdag pal boven Amsterdam. De komende weken zal dat vaker voorkomen.

Westerstorm
Weijer eist nu op korte termijn een gesprek met wethouder Udo Kock (Schiphol) en minister Cora van Nieuwenhuizen (Luchtvaart).

Zaterdag vlogen tientallen vliegtuigen laag over Amsterdam naar de Oostbaan op Schiphol. Dat had te maken met de westerstorm, waardoor uit veiligheidsoogpunt ook op de Oostbaan kan worden geland.

Volgens het platform is die 'kleine baan' helemaal niet bedoeld voor zware verkeersvliegtuigen, maar voor zakentoestellen en sportvliegtuigen. De Oostbaan is met 2000 meter veruit de kortste van Schiphol. Vorig jaar werd hij 2849 keer gebruikt door landende verkeersvliegtuigen en ruim tienduizend keer voor zakenjets.

De vliegroute van de Oostbaan voert over Amsterdam-Noord, de binnenstad, de Vondelparkbuurt en Zuid naar Schiphol. "We vinden het volstrekt onaanvaardbaar dat het Oostbaantje met instemming van de minister wordt gebruikt omdat het Schiphol handig uitkomt in de logistieke bedrijfsvoering," aldus Weijer. "Dit heeft niets met weersomstandigheden te maken."

'Ontoelaatbare herrie'
Naast ontoelaatbare herrie en uitstoot van fijnstof speelt ook de veiligheid een rol, zegt Weijer. "Toestellen vliegen zo laag over de binnenstad dat ze burgers en monumentale gebouwen tot een makkelijk doelwit maken."

Maar als de toestellen niet over hartje Amsterdam zouden mogen vliegen dan moeten ze vaker over Amsterdam-Zuidoost, Buitenveldert en Amstelveen.

"Ik steun Weijer in zijn strijd," zegt Lourens Burgers van de Werkgroep Vliegverkeer Bijlmermeer (WVB). "Juridisch gezien heeft Weijer gelijk. Het gebruik van de Oostbaan is nooit wettelijk geregeld, dus is ook het gebruik ervan niet geregeld. Maar het kan niet zo zijn dat zijn pleidooi ertoe leidt dat andere Amsterdammers meer overlast krijgen. Overlast geldt voor iedereen."

Schiphol naar zee
"Ik vind het een uitstekende zaak dat Amsterdam nu eens onder de vliegtuigen zit door het gebruik van de Oostbaan," zegt Madelon Carels die in Amstelveen pal onder de vliegroute van de Buitenveldertbaan woont.

"Wat wij, bewoners van Buitenveldert en Amstelveen, dagelijks met goedkeuring van meneer Kock over ons heen krijgen komt nu eens over zíjn hoofd." De Schipholwethouder woont in Zuid.

Zondag werd vanwege de wind gestart vanaf de Buitenveldertbaan - die normaliter vooral voor landingen wordt gebruikt - wat voor overlast in Buitenveldert, Amstelveen en Zuidoost leidde. Carels: "De afgelopen dagen met die wind is het hier niet te verdragen geweest."

Volgens Burgers is er maar een oplossing: Schiphol naar zee. "Je kunt niet langer zo vaak over dichtbevolkt gebied blijven vliegen. Dat geeft niet alleen overlast, maar is ook onveilig."

Hinder door onderhoud
De komende zes weken wordt de Oostbaan ongeacht de weersomstandigheden regelmatig gebruikt omdat de Zwanenburgbaan vanwege onderhoud buiten gebruik is. Minister Van Nieuwenhuizen heeft ontheffing verleend.

Ook de andere banen, waaronder de Buitenveldertbaan en Aalsmeerbaan die hinder veroorzaken omdat hun vliegroutes over dichtbevolkt gebied voeren, worden vaker gebruikt.

Vorige week bleek uit het jaarrapport van klachtendienst BAS dat het aantal meldingen over vlieghinder in zulke gevallen explodeert. In 2018 nam het aantal klachten toe tot 121.000, tegen 82.000 een jaar eerder.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden