Plus

Bewoners weren auto's uit de Frans Halsbuurt met ludieke actie

Door de nieuwe garage in de Boerenwetering kan de Frans Halsbuurt ondergronds parkeren. Maar hoe parkeerplaatsen op straat worden uitgeroepen tot 'buurtplekken' valt niet bij iedereen goed.

Met tuintjes en terrassen weren bewoners auto's uit de Frans Halsbuurt; parkeren kan nu in de Albert Cuypgarage. Beeld Jean-Pierre Jans

In de Frans Halsstraat staan tafels met kleedjes en vooral veel kleurig tuinmeubilair. Om de hoek in de Saenredamstraat hebben ze gekozen voor een gigantische hoeveelheid enórme plantenbakken. Overal zijn bovendien picknick­tafels neergezet, in alle soorten en maten.

Niet op de stoep, maar op plekken waar tot voor heel kort nog auto's geparkeerd stonden. Het meubilair staat er illegaal, volgens de letter van de wet.

Want de nietparkerenborden die er op sommige plekken zijn bijgeplaatst, zijn niet van de gemeente, maar het resultaat van vlijtig fröbelwerk van bewoners van de Frans Halsbuurt. Dat zie je er ook nogal aan af trouwens.

Het heeft te maken met de opening van de ­Albert Cuypgarage in de Boerenwetering, even verderop, waar 600 parkeerplaatsen zijn gemaakt voor bewoners van de naastgelegen buurt.

Na veel discussie werd onlangs bepaald dat als gevolg daarvan alle 600 parkeerplaatsen op straat zouden kunnen verdwijnen, waarmee de Frans Halsbuurt in de praktijk parkeerplaatsvrij werd verklaard.

Alleen heeft dat veel voeten in aarde: het kan nog wel enige jaren duren voordat de hele buurt definitief heringericht is en de parkeerplaatsen dus echt zijn verdwenen.

En toen verschenen dus de clandestiene buurtplekken op parkeerplaatsen: de bewoners wilden er het signaal mee afgeven dat de buurt al die parkeerplaatsen het liefst zo snel mogelijk ziet verdwijnen.

Tikje anarchistisch
Ludiek ziet het eruit. Een beetje Berlijn, een tikje anarchistisch. Je kunt je net niet voorstellen dat je er echt ontspannen zit, zo pal langs de rondrijdende auto's, maar het is tijdens de warmte van de laatste tijd allicht beter dan driehoog achter op een balkonnetje op het noorden. Beste omschrijving: vrolijk en vriendelijk.

Maar zo vriendelijk als deze 'buurtplekken' eruitzien, is het niet altijd. De afgelopen week bijvoorbeeld wilde iemand, bij gebrek ruimte elders, zijn auto neerzetten op een parkeerplek die door bewoners was 'geconfisqueerd', vertelt buurtbewoner Floris Croese die op een terras ­ertegenover zat.

"Kwam er gelijk iemand naar buiten die op hoge poten begon te foeteren dat die man daar niet mocht parkeren. Drammerig. Belachelijk, het is een officiële parkeerplek die aan het areaal is onttrokken, daar doen die bordjes echt niets aan af."

In dezelfde periode ook werd in een plaatselijke Whatsapp-groep opgeroepen voortaan geen zaken meer te doen met een ondernemer uit de buurt die zijn auto soms op een laad- en losplek parkeert. De man, die niet met zijn naam in de krant wil, vindt dat 'jammer'.

"Het is vervelend dat het allemaal zo hoog oploopt. Ik realiseer me dat ik mijn auto misschien beter in de parkeergarage had kunnen zetten, maar ik vind de ­manier waarop mensen communiceren heel onprettig. Ik dacht dat ik óók onderdeel was van deze buurt. Ik vind dat inmiddels te veel parkeerplekken in beslag worden genomen."

Volgens buurtbewoonster Gertrude van der Ven wordt het gedoe over de buurtplekken een beetje overdreven. "Het zijn er echt niet veel. Bovendien: het levert ook iets op. Ik zag van de week ineens voor de eerste keer mijn overburen van driehoog op straat zitten eten. Dat is echt hartstikke leuk."

Aanzuigende werking
De buurt wil de druk op de ketel houden, lijkt het. Van der Ven: "Want de praktijk is nu dat we niet langer beschikken over 600 parkeerplaatsen, maar over 1200."

"Dat lijkt misschien makkelijk, maar dat heeft natuurlijk een aanzuigende werking: als mensen erachter komen dat je hier zo makkelijk kunt parkeren, komen ze straks ­allemaal met de auto. Dat is een risico, dat mensen uit Amstelveen straks met de auto naar de Albert Cuyp gaan, in plaats van met de tram."

Stadsdeelbestuurder Rocco Piers wil vooral de indruk wegnemen dat sprake is van wild om zich heen grijpend anarchisme. "Buurtbewoners hebben het heft in eigen hand genomen, maar het gaat om een zeer beperkt aantal plaatsen. We laten het even. Na de zomervakantie gaan we tijdelijke maatregelen nemen om auto's ondergronds te krijgen."

Het moet gezegd: als je een kijkje neemt in de naastgelegen garage valt vooral op dat de bezetting bescheiden is. Deze donderdagmiddag zijn slechts 100 van de 600 plaatsen bezet, terwijl er bovengronds eigenlijk geen auto meer bij past.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.