Bewoners Overtoom in het donker door steigerdoek

'Open your world', staat onder andere op een gigantisch Oranje reclamedoek van Heineken dat sinds gisteren het begin van de Overtoom siert. Maar voor de bewoners van de huizen achter het doek is de wereld een stuk kleiner geworden. Zij zien door het doek bijna niets meer.

Wij vieren de oranjekoorts', staat op het doek van Heineken Beeld Buurtbewoners
Wij vieren de oranjekoorts', staat op het doek van HeinekenBeeld Buurtbewoners

'We zitten zes tot zeven weken in de mist,' zegt Overtoombewoner Adriaan Jassies. Hij kreeg een brief van zijn huisbaas waarin werd aangekondigd dat het opknappen van de gevel zes tot zeven weken zal duren. In die tijd hangt er een groot reclamedoek van Heineken over de steiger. 'Wij vieren de oranjekoorts', staat er. Het doek is niet van harte ontvangen. 'Je kunt totaal niet meer naar buiten kijken,' zegt Jassies.

Ook buurtbewoner Raoul Teekamp is niet blij. Hij woont precies op de hoek van de Naussaukade en de Overtoom, waar het reclamedoek de hoek om gaat. 'Ons huis heeft geen 'achterom'. De ramen aan de straatkant zijn ook meteen de enige die we hebben. Mijn plantjes in de vensterbank beginnen er al een beetje zielig uit te zien.' Teekamp vindt het aanvoelen als een permanent gordijn, hij ziet niks van het uitzicht. 's Avonds heeft hij een felle bouwlamp op zijn huis. 'Tot 23 uur precies wordt het doek verlicht, daarna is het ineens pikkedonker.'

'Nu valt het nog mee omdat de zon schijnt, maar morgen gaat het regenen,' zegt buurtbewoner Bruce Kee. Hij baalt ook van zijn schemerige huis. 'Ik ben architect, daardoor weet ik dat voldoende licht krijgen op een dag heel belangrijk is.'

Verschil per stadsdeel
'Heineken mag gewoon zijn advertentie ophangen,' licht een woordvoerder van stadsdeel West toe. 'Zo lang ze aan bepaalde regelgeving voldoen geven wij akkoord.' Het beleid van de steigerdoeken verschilt sterk per stadsdeel. In het centrum is er sinds 2012 een verbod op megareclames op bouwsteigers. In stadsdeel Oost en Zuid is het onder bepaalde voorwaarden toegestaan.

De adverteerder betaalt behalve in sommige gevallen de gemeente ook de pandeigenaar, en helpt zo met het betalen voor renovatiekosten. De bewoners worden niet gecompenseerd. Teekamp: 'We geven binnenkort een burenfeestje. Misschien dat Heineken ons dan wel wil compenseren, als je begrijpt wat ik bedoel.'

Ondanks een zonnige dag is het toch donker achter het steigerdoek Beeld Buurtbewoners
Ondanks een zonnige dag is het toch donker achter het steigerdoekBeeld Buurtbewoners
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden