Bewoners Noord: liever groen dan nieuwe weg naar A10

Een weg vanaf het Hamerkwartier in Noord richting A10 zou voor de auto handig zijn. Bewoners van de Nieuwendammer- en Schellingwouderdijk zien het niet zitten.

Het alternatieve idee is om de nieuwe weg door voormalige industriegebieden te laten lopen. De vraag is of dat kan. Beeld Eva Plevier

Voorlopig staat de Schellingwouderlaan alleen met potlood op de kaart, maar in ambtelijke stukken wordt al hardop gedacht over deze 'oostelijke ontsluitingsroute' voor de nieuwbouw in het Hamerkwartier naar de A10.

Ook wordt een slag geslagen naar de kosten (45 miljoen euro) en het aantal auto's dat de weg zal gaan gebruiken - maar liefst 20.000 per etmaal.

De weg kan straks ten koste gaan van Het Rietland, een ruig stuk ongerepte natuur tussen de Nieuwendammerdijk en de industrie van Albemarle en Oranjewerf.

"Als je hier je ogen dichtdoet, hoor je alleen nog kikkers kwaken," zegt bewoner Wouter van Alebeek op het landje waar de Nieuwendammerdijk op uitkijkt. "Precies hier loopt dus de stippellijn op de kaart."

Hooguit een tweebaansweg
Even verderop zou de weg zich tussen twee parken door wurmen. Nu ligt tussen het Schellingwouderpark en het Schellingwouderbreekpark maar een smalle straat. Nog verder richting A10 is de doorgang ook al krap. Daar rijden nu hooguit 1500 auto's per dag.

"De woningen van het Zuiderzeepark liggen op het zandbed van de weg die daar ooit zou komen. Dus met een nieuwe weg wordt het persen," zegt Brigitte Hofman, die aan de Schellingwouderdijk woont.

In de loop van dit jaar wordt op het stadhuis onderzocht of zo'n 'oostelijke ontsluiting' noodzakelijk is. Gemeentestukken noemen het 'een missing link' binnen het autonetwerk van Noord.

Rond de Van Hasseltweg en de Nieuwe Leeuwarderweg loopt het verkeer nu al hopeloos vast.

Na de bouw van 6500 woningen in het Hamerkwartier zal het hier alleen maar drukker worden, blijkt uit onderzoek. Een nieuwe weg richting de A10 - langs Albemarle, over een nieuwe brug, via de nieuwbouw die wordt verwacht voor de Oranjewerf­ - kan de bestaande hoofdwegen door Noord ontlasten.

In een brief aan de Stopera dringt Stadsdeel Noord erop aan dat het hooguit een tweebaans­weg wordt. Ook noemt de bestuurscommissie het 'ongewenst' dat Het Rietland wordt doorkruist. Als de nieuwe weg er dan toch moet komen, dan alleen door de voormalige industriegebieden, zegt stadsdeelbestuurder Saskia Groenewoud. Door het groen noemt zij: 'geen optie'.

Maar of dat ook kan? Vooral tussen het Schellingwouderpark en het Schellingwouderbreekpark is maar weinig ruimte. "Dit is de bottleneck waar deze groengebieden elkaar raken," zegt Van Alebeek.

De belofte van Groenewoud is weinig geruststellend. Binnenkort worden nieuwe stadsdeelbestuurders aangewezen. En eigenlijk worden de beslissingen toch in de Stopera genomen?

"In de studies die nu worden gedaan gaat het helemaal over verkeer. Alsof dat een soort exacte wetenschap is," zegt Van Alebeek. "Het aantal woningen dat er moet komen is leidend. Daarna het verkeer en pas daarna komt het groen," zegt Hofman.

Tot in het Vliegenbos
"Wij vragen ons ook af of dat de stad is die wij willen zijn. Willen we een stad waar je makkelijk met de auto van A naar B kan gaan? Of een stad waar je wordt gestimuleerd om de fiets te pakken?" zegt Van Alebeek.

Vier bewonersgroepen rond de dijken hebben daarom het nieuwe stadsbestuur gevraagd meer geld uit te trekken voor het Schellingwouderpark, het Schellingwouderbreekpark en Het Rietland. Voor het onderhoud en om de drie groengebieden te erkennen als een samenhangend park. "Misschien wel helemaal tot in het Vliegenbos."

De groei van de stad en de vele nieuwbouw in Noord raakt aan de identiteit van het stadsdeel, zegt Hofman. Maar het groen kan de groei ook in goede banen leiden. "Vraag elke Noorderling waarom ze hier zijn komen wonen en ze noemen het groen, de rust en de ruimte."

Beeld Laura van der Bijl
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden