Plus

Bewoners Nieuwmarktbuurt gek van taxi's: 'Het zijn er véél te véél.'

Bewoners van de Nieuwmarktbuurt worden horendol van het aantal taxi's dat 's nachts rondjes rijdt door de buurt. Vanaf maart begint een proef met nachtelijke wegafsluitingen. "Ze hebben hier niks te zoeken."

Taxi's rijden rondjes in de Nieuwmarktbuurt om klanten op te pikken. Beeld Dingena Mol

Ze heeft een klikker op tafel liggen. Bij elke auto die haar woning in de Korte Koningsstraat passeert klikt Jet Willers (71). Een automatisme, ze heeft inmiddels boekjes volgeschreven met cijfers. Zaterdagavond telt ze er tussen 22.00 en 23.00 uur 74. Een uur later zijn het er alweer meer.

Er is geen minuut voorbij gegaan zonder passerende auto. "Zo'n 80 procent is taxi. Er is parkeeroverlast, de smalle straten staan voortdurend vol en taxi's rijden 4 à 5 rondjes voordat ze een passagier vinden. Het zijn er simpelweg véél te véél. Daarbij profileren taxichauffeurs zich niet zelden als halve penoze."

Geen plek
Willers is voorzitter van de werkgroep verkeer van de bewonersraad Nieuwmarkt. Sinds een aantal jaar rijden taxi's in het wallengebied voortdurend rondjes door de wijk, op zoek naar klanten, omdat er geen plek is op de standplaatsen. Een kentekenonderzoek van de gemeente liet eerder dit jaar zien dat elk uur gemiddeld 329 taxi's rondjes rijden.

Vanaf maart begint stadsdeel Centrum met een proef waarbij tussen 22.00 uur en 6.00 uur 's ochtends paaltjes worden geplaatst midden op de weg, onder meer op de Oude Waal, de Oude Schans en de Koningsstraat. "Daardoor zijn in ieder geval de korte rondjes (bijvoorbeeld Geldersekade-Recht Boomssloot-Krom Boomssloot-Koningsstraat-Nieuwmarkt of Oude Waal-Oude Schans-Korte Koningsstraat-Koningsstraat) niet meer mogelijk," zegt Willers.

Een eerste stap, sinds de bewonersraad zo'n twee jaar geleden voor het eerst om de tafel ging met de gemeente en toenmalige wethouder Pieter Litjens (Verkeer). Met de proef hoopt het stadsdeel taxi's meer te verspreiden over grotere routes. Ook omdat het stoplicht op de kruising Geldersekade-Prins Hendrikkade voor een enorme opstopping zal zorgen - vrijwel al het verkeer wordt in de proef door de Geldersekade geleid.

Oproeptaxi's
Er ligt een plan waarbij de ring Nassaukade-Stadhouderskade-Mauritskade als grens dient en taxi's alleen bij een oproep van een klant de binnenstad in mogen, maar dat vraagt een geavanceerd cameratoezicht en kentekenregistratie. In dat plan mogen alleen parkeervergunninghouders, hulpdiensten en ander bestemmingsverkeer nog zonder te betalen de binnenstad in, maar voorlopig is de uitwerking nog een paar jaar weg.

Door de proef die in maart start verplaatst het probleem zich: de meest voor de hand liggende route voor auto's die rondjes in de buurt van de Nieuwmarkt rijden wordt Geldersekade-Prins Hendrikkade-Valkenburgerstraat-Jodenbreestraat-Sint Antoniesbreestraat.

Verplaatsing
Tine Theuns (66) woont in de laatste straat en zit niet te wachten op de extra taxi's in de toch al drukke Sint Antoniesbreestraat. Ze zou het liefste zien dat taxi's helemaal verbannen worden als ze geen 'vracht' hebben. "Het is een getoeter van jewelste, ze rijden op de stoep en de luchtkwaliteit is gewoon heel slecht."

Willers benadrukt dat de bewoners geen mensen - taxichauffeurs, in dit geval - willen beknotten in hun werk, maar dat de grens in de buurt echt is bereikt. Ze laat nog maar eens een lijstje zien. In februari nog gemiddeld zo'n 60 taxi's per uur, nu alweer 80.

"Ze hebben hier eigenlijk niks te zoeken. Het wordt tijd dat we structureel naar een systeem van oproeptaxi's gaan. Het is niet mijn bedrijf, maar van Uber hebben we veel minder last: die chauffeurs pikken hun boeking op en zijn weer weg."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden