Plus

Bewoners Leidsekade overvallen door steiger: 'We zijn te laat'

Bewoners van woonboten aan de Leidsekade keken vreemd op toen bleek dat er een 35 meter lange steiger in hun gracht wordt gebouwd. 'We hadden graag in protest willen komen.'

Marc Kruyswijk
De werkzaam-heden om de steiger in de Singelgracht te bouwen, zijn inmiddels begonnen Beeld Charlotte Odijk
De werkzaam-heden om de steiger in de Singelgracht te bouwen, zijn inmiddels begonnenBeeld Charlotte Odijk

Ineens zagen ze activiteit aan de overkant van het water. Er stond inderdaad al een tijdje een bord: kadewerkzaamheden. Nu werden houten palen geslagen en steigerhout uitgeladen. Toch eens vragen waar die mannen mee bezig waren. Een steiger dus. Bijna 35 meter lang en 5,5 meter de Singelgracht in. Zo ineens in hun mik.

De bewoners van de woonboten op de Leidsekade zijn er niet blij mee, vertelt Edward Janning namens hen. Want de Singelgracht, op dit stukje met name in de zomermaanden razend druk bevaren, is volgens hen nu al aan de smalle kant.

"We hadden graag in protest willen komen of in ieder geval de gelegenheid willen hebben om ons zegje erover te doen. Maar die kans is al voorbij: de steiger komt er, we zijn te laat."

Tussen wal en schip
Het is als volgt gegaan. De Singelgracht vormt de grens van twee stadsdelen: West en Centrum. De nieuwe steiger ligt in West, aan de Nassau­kade. De woonboten op de Leidsekade vallen onder Centrum en zijn daarmee letterlijk tussen wal en schip terechtgekomen.

Canal Company, dat twee open sloepen 's nachts aan de steiger aanmeert, vroeg al in ­januari 2015 een vergunning aan om een steiger te mogen aanleggen. Vervolgens begon, zoals dat gaat, de tamelijk intensieve procedure met inspraak en alles wat daarbij hoort.

Een aantal bewoners van de Nassaukade tekende protest aan, maar was gerustgesteld toen bleek dat er écht geen op- en afstapgelegenheid werd aangelegd, maar dat het alleen ging om een ligplek. Waternet beoordeelde de nautische aspecten, het stadsdeel verleende uiteindelijk een omgevingsvergunning.

Flessenhals
Maar de woonbootbewoners in de Singelgracht wisten ondertussen nergens van. Die kwamen er pas achter dat er iets aan de hand was, toen de werkzaamheden begonnen, enkele weken geleden dus.

Janning is teleurgesteld, maar vooral ook ­bezorgd over het effect dat de nieuwe steiger zal hebben op de vele bootjes die in de zomermaanden langs zijn boot paraderen. "Juist op deze plek is er bij de Koekjesbrug sprake van een flessenhals voor het vaarverkeer. Dankzij deze steiger wordt die flessenhals verlengd met nog eens 35 meter."

Want als de zon schijnt, kan het bal zijn op het water, zegt Janning. "Er zijn al veel aanvaringen en bijna-aanvaringen. Niet alleen bootjes tegen elkaar, maar ook tegen onze woonarken. Er sneuvelde al eens een ruit door zeer onhandige manoeuvres, dat wordt alleen maar erger als je het hier smaller maakt."

Waternet zegt dat de vaargeul aan de maatvoering voldoet. Volgens een woordvoerder moet er sprake zijn van 13 meter, terwijl er na de steiger ruim 20 meter water overblijft. "Daarom hebben wij een positief advies gegeven. Of het water druk wordt bevaren, daar gaan wij niet over."

Verzuimd
Stadsdeel West stelt dat er inderdaad nooit ­'actief is gecommuniceerd' met de woonbootbewoners, die immers in een ander stadsdeel wonen. "Destijds publiceerden wij alleen op ­onze website, terwijl we tegenwoordig alle omwonenden een brief sturen of soms zelfs bewonersbijeenkomsten organiseren."

Canal zit met de kwestie in zijn maag, zegt ­Peter Duwel van het bedrijf. "We vinden het ­vervelend, maar we hebben er gewoon niet aan ­gedacht ook de mensen van de overkant in te lichten over onze plannen. In onze beleving hadden we dat gedaan, maar omdat er sprake is van een ander stadsdeel hebben we dat ­verzuimd."

Janning vreest het ergste. "Wij hebben het ­nakijken. Maar stadsdelen moeten beter met ­elkaar praten en Canal had goed burenoverleg moeten plegen."

Woonbootbewoners aan de centrumkant ervaren overlast van het vaarverkeer Beeld Laura van der Bijl
Woonbootbewoners aan de centrumkant ervaren overlast van het vaarverkeerBeeld Laura van der Bijl
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden