Plus

Bewoners Leidsegracht: 3,65 km om naar de buren te komen

Bewoners van de Leidsegracht vrezen de dupe te worden van de verkeersmaatregelen op de Munt. Zij kunnen straks met de auto hun straat niet meer oversteken.

Leidsegracht Beeld ANP
LeidsegrachtBeeld ANP

Stel je wilt in oktober van dit jaar met de auto van Leidsegracht 1, op de hoek met de Herengracht, naar Leidsegracht 32, op de hoek met de Keizersgracht. Het is een afstand van 115 meter, maar met een beetje pech zal je 3,65 kilometer moeten afleggen voordat je arriveert. Onderweg pak je onder meer een stuk van de Vijzelstraat en de Lijnbaansgracht en zul je moeten aansluiten in de file op de Stadhouderskade. Via de Looiersgracht en de Keizersgracht beland je uiteindelijk op de plek van bestemming.

Muur van Mokum
Toegegeven: mensen die voor zo'n ritje de auto pakken, zijn niet verstandig bezig. Het voorbeeld geeft wel aan dat de Leidsegracht in het najaar zal veranderen in een soort Muur van Mokum. Autoverkeer dat via de grote grachten van oost naar west wil, of andersom, zal ter hoogte van dit nu nog tamelijke rustieke grachtje op verzinkbare en uitneembare palen stuiten. Aan de andere kant kom je niet. Of je moet dus echt héél erg je best doen.

Een knip is het. Een maatregel om te voorkomen dat de grachtengordel gebruikt gaat worden om de binnenstad te doorkruisen. Helemaal als autorijden op de Munt straks zo'n beetje onmogelijk wordt gemaakt, is het gevaar van sluipverkeer niet denkbeeldig.

De bewoners van de Leidsegracht vrezen de afsluiting echter met grote vreze: de afgelopen week werden bij de in totaal 108 adressen al 165 handtekeningen verzameld. Kijk naar het plattegrondje en je ziet hoe ingewikkeld een ritje met de auto door de binnenstad wordt. Terwijl het helemaal niet nodig is, zegt Herman Doeleman, woordvoerder namens de verontruste bewoners van de Leidsegracht. "Als de afsluiting van het stadshart straks een feit is, kan eerst worden afgewacht of de vrees voor sluipverkeer gegrond is."

De bewoners laken het feit dat de maatregel, eenmaal ingevoerd, onomkeerbaar zal blijken te zijn. "Er is helemaal geen deugdelijk onderzoek gedaan naar wat er gaat gebeuren. Ja, er is een camera geplaatst op de Rozengracht, maar dat is volstrekt ontoereikend om te voorspellen hoe verkeer zich in een nieuwe situatie zal gaan gedragen."

Weg van de grachten
De gemeente zegt juist te handelen in het belang van de bewoners van de binnenstad. Uit een kentekenonderzoek bleek vorig jaar dat meer dan de helft van het autoverkeer op de Munt geen oorsprong én geen bestemming in het centrum heeft, zegt een woordvoerder. "Een alternatieve route, niet dwars door het centrum, zou voor hen dus ook prima werken."

Vooral weg van de grachten dus, aldus de woordvoerder, vandaar de afsluiting van de Leidsegracht. "Bewoners kunnen straks nog steeds met hun auto bij de voordeur komen. Uiteraard kunnen nood- en hulpdiensten langs de paaltjes en wordt er ook gedacht aan de bevoorrading van ondernemers. De verkeersmaatregelen bij De Munt maken deel uit van de uitvoeringsagenda mobiliteit, die uiteindelijk ten doel heeft dat er meer ruimte komt voor fietsers en voetgangers. Verkeer dat geen bestemming heeft in het stadshart, zo'n 65 procent, moet een andere route nemen."

De bewoners snappen er niets van. Doeleman zegt helemaal niet tegen een autoluwe binnenstad te zijn. "Maar hiermee zorg je juist dat er méér door de stad wordt gereden. Plus er is de kans op enorm oponthoud, want er zijn straks geen uitwijkmogelijkheden meer als er een vrachtauto staat te lossen."

Rijrichtingen rond het Muntplein Beeld Chantal van Wessel
Rijrichtingen rond het MuntpleinBeeld Chantal van Wessel
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden