Bewoners KNSM vrezen grote schepen voor de deur

Boze bewoners van het Amsterdamse KNSM-eiland stappen zo nodig naar de rechter om de aanleg van steigers voor binnenvaartschepen aan de Surinamekade tegen te houden.

Bart van Zoelen
Bewoners vrezen dat hun hele uitzicht zich straks vult met vrachtschepen. Beeld Floris Lok
Bewoners vrezen dat hun hele uitzicht zich straks vult met vrachtschepen.Beeld Floris Lok

Het Havenbedrijf heeft haaks op de kade van de Surinamekade drie steigers gepland voor maximaal twaalf binnenvaartschepen van hoogstens 135 meter. Waar de bewoners nu over hooguit één langs de kade afgemeerd schip kijken, vrezen ze dat hun hele uitzicht zich straks vult met vrachtschepen. Als stadsdeel Oost blijft bij de vergunning die het heeft afgegeven aan het Havenbedrijf, stappen ze naar de rechter, heeft hun actiecomité gisteravond besloten.

"Boten passen hier hartstikke mooi, maar niet als ze dermate groot zijn," zegt Eric Petzinger namens de bewoners. Als hun uitzicht verdwijnt, tast dat hun wijk in de kern aan, vinden ze. Bij gebrek aan groen op het eiland is destijds het water meegeteld als open ruimte. "Het blauw is jullie groen, zo werd het ons verkocht."

undefined

Havenbedrijf Amsterdam/Maps4News Beeld Het Parool
Havenbedrijf Amsterdam/Maps4NewsBeeld Het Parool

Verder voorzien ze geluidsoverlast en luchtverontreiniging. De schepen komen vaak 's avonds laat aan of vertrekken 's ochtends vroeg, waardoor de bewoners zien aankomen dat ze rechtop in hun bed zitten door motorlawaai en schijnwerpers. De uitstoot van een binnenvaartschip staat volgens hen gelijk aan die van vier vrachtwagens. En dat in een woongebied.

'Sneaky'
Want dat is hoe de bewoners hun kade zien. Ze keren zich tegen 'de industrialisatie van het Oostelijk Havengebied', ook al omdat even verderop aan de Sumatrakade eveneens drie steigers mogen komen. Dat de kades ooit voor havens zijn aangelegd, doet daar niets aan af. 'Opgestaan is plaats vergaan,' vinden ze.

De bewoners nemen stadsdeel Oost kwalijk dat het een uitzondering toestaat op het bestemmingsplan, waardoor het Havenbedrijf een trap van vier meter mag bouwen boven op de steigers. De 25 meter lange steigers haaks op de kade zijn al sinds 2013 mogelijk. Toen werd het bestemmingsplan aangepast zonder dat omwonenden in beroep zijn gegaan. "We hadden alerter moeten zijn," erkent Petzinger. "Maar de voorlichting is ook tekortgeschoten. Het is er wel heel sneaky, voorzichtig doorheen geslopen."

Hoogte
De bewoners voelen zich op het verkeerde been gezet. Ook in het oude bestemmingsplan was ruimte voor in totaal 24 schepen. Daarin verandert dus niets, zo was de gedachte. Maar vrachtschepen worden langer en langer. Om ze ook in de toekomst te kunnen herbergen wil de haven ze haaks op de kade leggen.

De bewoners vinden dat de haven voor zulke grote schepen ergens anders een plek moet zoeken. Ze zien op tegen de hoogte van de schepen, de trap wordt niet voor niets vier meter hoog. En daar komt dan nog een stuurhut bovenuit. Ook vrezen ze dat er uiteindelijk schepen van 180 meter komen te liggen. Het bestemmingsplan staat dat niet in de weg.

undefined

Binnenvaartschippers
De haven houdt vol dat de steigers bestemd zijn voor schepen van hoogstens 135 meter lang en vijf meter hoog. De aanlegplaatsen zijn bedoeld voor binnenvaartschippers die hun rusttijden in acht nemen en beslist niet voor duwbakken, passagiersschepen of vervoer van gevaarlijke stoffen. Daarvoor zijn nu juist andere plekken in de haven gezocht.

Verder denkt de haven de overlast deels weg te nemen doordat de schepen straks met hun motor weg van de kade komen te liggen. Ook krijgen de schepen er 'walstroom' zodat ze geen aggregaat op diesel hoeven gebruiken. De aanlegplaatsen zullen zo'n 45 procent van de tijd bezet zijn, verwacht de haven.

Stadsdeel Oost wil niet reageren zolang de bezwaartermijn loopt. Ook wil het stadsdeel dat de bewoners en het Havenbedrijf eerst proberen er samen uit te komen en afspraken maken over eventuele overlast.

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden