Bewoners boven Oostlijn last van trillingen en geluid

Ze zouden nooit iets merken van de  metro onder hun huis, werd ze gezegd. Maar toch heeft een aantal bewoners boven de Oostlijn al jaren last van trillingen en geluid wanneer de metro langs dendert.

Alsof er een vrachtauto vlak langs het huis rijdt, maar dan van onderenBeeld ANP

Elke zoveel minuten is het raak. Alsof er een vrachtauto vlak langs het huis rijdt, maar dan van onderen. "Je hoort het, maar je voelt vooral trillingen," zegt Evelien van Os, bewoonster van een huis op de Lastageweg, een kleine straat bij de Nieuwmarkt.

Susanne Laws beaamt het: "Het is af en aan. Soms hebben we een paar dagen een beetje last, dan is het weer een tijdje veel erger. Er is geen peil op te trekken." Laws woont zeker een halve kilometer verderop, in het complex Pentagon bij de Zuiderkerk.

Ook daar is, tot op ten minste de derde etage, waar zij woont, de metro regelmatig luid en duidelijk te horen. "Mensen boven mij hebben ook last. Ik word er wakker van. Vreselijk."

Het gaat om laagfrequent geluid dat zich laat horen als ondergronds gerommel en waardoor soms ook de verwarmingselementen trillen. De kwestie speelt al jaren. Van Os hoort en voelt de metro nu bijna tien jaar ('het neemt heel langzaam toe').

Voor de meeste bewoners tussen de Stopera en de Prins Hendrikkade is het najaar van 2012 het moment dat de ergernis en zorgen begonnen. Laws: "De Oostlijn is tijdens de zomer afgesloten geweest. Toen de metro weer ging rijden, was het mis."

Rijden en remmen
Omdat Laws wilde weten of zij de enige was, heeft ze meerdere enquêtes uitgezet onder bewoners van huizen boven de metrolijn. Tientallen mensen bleken ook last te hebben.

"Rijden en remmen. Mensen die op vakantie zijn geweest, zien dat de kopjes in de keukenkastjes aan de wandel zijn geweest. Iemand stelt dat de televisie spontaan uitgaat wanneer een metro langsrijdt, een ander zegt dat op straat de boombeugels trillen."

Er werd contact gelegd met de gemeente en het stadsdeel, met het GVB en met de verschillende woningcorporaties. Het is niet dat ze zich niet serieus genomen voelen, zegt Van Os. "Ze zijn langs geweest, ze hebben ons aangehoord en er zijn verschillende onderzoeken uitgevoerd. Allemaal prima, maar het heeft niet geleid tot een vermindering van de overlast."

Zonder kennis van de oorzaak blijft een oplossing uit. De bewoners gissen en veronderstellen. Of het iets te maken heeft met zwaardere metrostellen misschien? Of de vervanging van houten bielzen voor betonnen, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?

Ook de rubberen blokken onder de woningen, komen steeds langs: is de veerkracht, en daarmee het dempend vermogen, daar na ruim dertig jaar uit? En hoe moet het verder als wellicht ooit metro's ook 's nachts gaan rijden? Laws: "Hoe moeten bewoners dan ooit nog slapen?"

Onderzoek

Ombudsman Arre Zuurmond, die ooit zelf in de buurt van de Oostlijn heeft gewoond, is bekend met de klachten van de bewoners. Hij zegt dat hij zich de zaak zeer aantrekt en van plan is een onderzoek te beginnen.

Ook wil hij een onafhankelijk bureau inschakelen om erachter te komen waardoor de trillingen worden veroorzaakt "Dit zijn ingewikkelde zaken, dus ik verwacht dat we hier wel een tijd mee bezig zullen zijn."

De gemeentelijke Dienst Metro zegt al jaren geleden onderzoeksbureaus te hebben ingeschakeld, maar dat daar geen oorzaak uit naar voren is gekomen. Volgens een woordvoerder is aangetoond dat het in ieder geval niets te maken heeft met de metrobuis of de metrotreinen. "Onder meer TNO heeft intensief onderzoek gedaan, dat kostte wel twee ton."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden