Plus

Bewoners azc Alkmaar maken samen muziek bij Orchestre Partout

Bij Orchestre Partout maken mensen uit azc Alkmaar samen muziek. Vanaf februari begint in het azc in de voormalige Bijlmerbajes een soortgelijk project.

Jesse Beentjes
Orchestre Partout treedt op in wiselende samenstelling; wie een nummer inbrengt, moet het zelf zingen. Beeld -
Orchestre Partout treedt op in wiselende samenstelling; wie een nummer inbrengt, moet het zelf zingen.Beeld -

Het ging hem alleen om de muziek. Ted van Leeuwen klopte in 2010 uit pure nieuwsgierigheid aan bij woningen in het azc in Alkmaar. "Ik was benieuwd wat voor muziek achter die deuren verborgen lag, wat voor liedjes mensen hadden meegenomen uit de landen waar ze vandaan komen."

Geïnteresseerde asielzoekers nodigde hij uit muziek te komen maken in de recreatieruimte. Hoewel er niets vooropgezet was, bleek de formule succesvol: zeven jaar later is Orchestre Partout een feit, een band met mensen uit het azc in Alkmaar, die in steeds wisselende samenstellingen door het hele land optreedt. Begin februari gaat een soortgelijk project van start in het azc in de voormalige Bijlmerbajes.

Daarbij krijgt hij hulp van de Syrische Ziad Bik, die in 2014 naar Nederland vluchtte. Na een omzwerving langs zes azc's door het hele land kwam Bik in Alkmaar terecht. "In alle azc's waar ik daarvoor zat, was het onmogelijk echt contact met Nederland te maken. Het voelde soms als een dierentuin."

Oeigoerse liedjes
In Alkmaar kwam hij Van Leeuwen tegen: "Hij vroeg me of ik een instrument speelde. Ud, zei ik. Ud! riep Ted. We hebben een ud!" Ondertussen speelt Bik al een paar jaar wekelijks op het Arabische snaarinstrument bij Orchestre Partout, ook nu hij een verblijfsvergunning heeft.

Bandleden kunnen suggesties doen voor het repertoire. "We spelen veel Arabische muziek, maar hebben bijvoorbeeld ook Afghaanse en Oeigoerse liedjes gedaan." Degene die een nummer inbrengt, wordt eigenaar van dat nummer en zingt het ook zelf.

"Ik ben niet zo geïnteresseerd in virtuositeit, het is veel belangrijker dat het oprecht is en uit mensen hun tenen komt," aldus Van Leeuwen. "Ieders muzikale karakter heeft zijn eigen glans, en mensen groeien daar ook wel in. Ze leren beter luisteren, ook al klonk het de eerste keer helemaal nergens naar," voegt Bik toe, die in Syrië nooit met anderen of voor een groter publiek had gespeeld.

Gewone mensen
Daarnaast putten deelnemers ook steun uit het muziek maken. "Het is vreselijk deprimerend in een azc, iedereen zit in zijn eigen hoekje," vertelt Bik. "Door samen muziek te maken kom je daar uit. Je ziet de hoop in de ogen van mensen terwijl ze zingen." Van Leeuwen: "Mensen hebben een gevoel van vrijheid, voor zolang de muziek duurt."

Deze therapeutische werking is echter bijzaak. Van Leeuwen: "Het gaat om de muziek. Natuurlijk, er komt weleens wat ter sprake, het is een kleine familie. Maar het is ook de kracht van de band dat dit niet het doel is."

Van Leeuwen heeft met Orchestre Partout een ander doel voor ogen: "In media worden asielzoekers ofwel gepresenteerd als gelukszoekers die van onze welvaart willen profiteren, ofwel als zielige oorlogsvluchtelingen, die medelijden verdienen. Met de optredens van de band laten we zien dat vluchtelingen gewone mensen zijn, met gewone talenten. Door in hun eigen taal te zingen, laten ze zich in hun eigen kracht zien."

Isolement
Vandaag treedt Orchestre Partout op bij de opening van broedplaats Lola Lik, naast het azc in de voormalige Bijlmerbajes. Hier hopen Bik en Van Leeuwen alvast belangstellenden te vinden voor het nieuwe project in Amsterdam. Momenteel is een crowdfundingcampagne gaande voor instrumenten voor in de muziekruimte aldaar.

Van Leeuwen: "Op de deuren kloppen is er niet bij: de torens waar de mensen wonen, zijn afgesloten voor buitenstaanders." Daarom zijn ze voor de werving aangewezen op de lange, centrale gang die als openbare ruimte fungeert. Bik: "Dat is geen aantrekkelijke plek, maar we gaan het toch proberen. Ik weet dat er altijd mensen in hun kamer zullen zitten, het is belangrijk om ze uit hun isolement te halen."

Orchestre Partout, 3/2, Pakhuis De Zwijger

Lola Lik

Vandaag opent wethouder Kajsa Ollongren Lola Lik. Deze broedplaats naast de voormalige Bijlmerbajes is onderdeel van de zogenoemde Amsterdamse aanpak, waarin de gemeente asielzoekers en statushouders zo snel mogelijk in contact wil brengen met de Nederlandse samenleving door middel van stages en leer-werktrajecten.

Zo ook bij Lola Lik: een vereiste voor bedrijven om een plek te huren op de broedplaats is dat zij openstaan voor statushouders. Bij Lola Lik huren sociaal ondernemers, modeontwerpers, architecten, IT'ers, timmerlieden en koks ruimte. Daarnaast runt Refugee Company, dat onlangs een grote gemeentelijke subsidie binnenhaalde voor 90 banen voor statushouders, een zeefdrukkerij, een naaistudio en een café dat toegankelijk is voor alle Amsterdammers.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden