Plus

Bevallen, vrijen of praten over de dood tijdens Cure Park

Bevallen, vrijen of praten over de dood in het Amsterdamse Bos kan tijdens Cure Park, een intieme manifestatie waar kunst zich zorgzamer toont dan gebruikelijk.

Claudia van Dijk: 'Zodra je wordt geboren, ga je ook dood' Beeld Dingena Mol

Met sproeten en een kleurtje van de eerste zonnige dagen van het jaar, zitten vier makers van Cure Park in het Bostheater. De lichte ruimte middenin het bos dient als centrum van de kunstmanifestatie waar de komende weken dertig artiesten actief zijn. Het drieluik Leven/Liefde/Dood is een van de projecten.

Met hun onderdeel Opnieuw kijken nodigen Claudia van Dijk en Arden Rzewnicki vrouwen uit te komen bevallen in het bos. Voor bedachtzame seksualiteit en liefde kan de bezoeker naar de Tempel van de liefde van Jasper Griepink. Uitvaartbegeleider Karel Winterink rondt af door stil te staan bij de dood.

Universele thema's
Leven, liefde en dood zijn universele thema's, want 'zodra je wordt geboren, ga je ook dood', zegt Claudia van Dijk. Maar hebben we er nog zeggenschap over? Dat vragen Van Dijk, Rzewnicki, Griepink en Winterink zich af.

De manier waarop we over geboorte, seksualiteit en de dood denken is cultureel bepaald. We laten ons daarin te veel leiden door onbewuste overtuigingen en beperken onszelf door in hokjes te denken, vertelt Winterink in de kantine van het Bostheater.

Hij merkt bijvoorbeeld dat mensen de dood vaak zien als een vijand. Maar we kunnen het einde volgens hem, zoals Sint Franciscus zei, ook zien als 'Zuster Dood', waardoor het een minder negatieve lading krijgt.

Uitzoomen
Loslaten, al die definities en kaders! Dat is waar de vier makers voor pleiten. "We willen niks openbreken of forceren, het gaat om uitzoomen," zegt Van Dijk. In hun projecten creëren ze elk een veilige ruimte waarin het publiek kennis kan maken met nieuwe ideeën en ­perspectieven.

Zoals in Griepinks Love space, waar bezoekers op een bewuste manier verbinding kunnen ­maken met seksualiteit, erotiek en partnerschap. Niet 's nachts of even snel tussendoor, maar op een zorgvuldig uitgekozen tijdstip middenin de natuur. Volgens hem worden bezoekers 'bevrijd van angst, conditionering en onuitgesproken regels'.

Zo ontstaat er ruimte voor gesprek en kunnen ­bezoekers seksualiteit voor zichzelf her­definiëren en er bijvoorbeeld achter komen dat ze heel andere seksuele ideeën of gevoelens hebben dan ze eerst dachten.

Filterbubbel
Iedereen heeft de behoefte te praten over liefde, leven en dood, merkt Rzewnicki op. "Het zijn geen eenzame, maar universele onderwerpen." Het is volgens de vier makers dan ook ­belangrijk om samen met anderen gevoelens te delen en te bespreken. Op die manier kunnen we losbreken uit onze 'filterbubbel' en openstaan voor alternatieven, aldus Winterink.

­Volgens hem zijn kunstenaars de aangewezen personen om daarbij te helpen, omdat zij geneigd zijn buiten de gebaande paden te ­denken.

Praten en delen is goed, maar daar moet het niet bij blijven, vinden de makers. Het gaat bij de projecten van Cure Park vooral over het opdoen van (fysieke) ervaringen. En dus kun je blijven logeren in de liefdestempel van Griepink. En wie tussen juni en juli uitgerekend is, kan inderdaad bevallen in het Amsterdamse Bos.

Cure Park: 4 juni t/m 16 juli in het Amsterdamse Bos.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden