Bestuursvoorzitter Moslim Omroep stapt op na conflict

Net als zijn voorgangers is de huidige Moslim Omroep het strijdtoneel van bestuurlijk geruzie en rechtszaken. De voorzitter is opgestapt wegens een hoog opgelopen conflict.

Beeld anp

De vrees van sceptici dat de verschillende stromingen in en rondom de Moslim Omroep opnieuw met elkaar overhoop zouden komen te liggen, ook nu de publieke omroep NTR toezicht houdt, lijkt bewaarheid te worden.

Eerder deze maand is Willem van der Meer de Walcheren teruggetreden als voorzitter van de Moslim Omroep, naar eigen zeggen omdat een ander bestuurslid weigerde op te stappen en hij zo geen mogelijkheid zag het bestuur goed te laten functioneren.

Ook zegt de voormalige voorzitter dat zijn vertrek verband houdt met de invloed die de Stichting Zendtijd Moslims (SZM) uitoefent op de programmering en keuze van producenten. Die stichting heeft de zendmachtiging in handen, maar mag zich van het Commissariaat van de Media niet met de inhoud van de programma's bemoeien. Dat is een zaak van de eindredacteuren van de Moslim Omroep, die alleen op hoofdlijnen verantwoording afleggen aan de aan SZM gelieerde Moslim Omroepstichting.

Maar volgens Van der Meer de Walcheren bemoeit de SZM zich wel met de programmering en producenten. 'Daar heb ik grote bezwaren tegen.'

Een anonieme ingewijde spreekt van 'de pot die de ketel verwijt'. 'Van der Meer bemoeide zich zelf intensief met programmering en producenten.'

De gewezen voorzitter ziet dit anders. 'Ik was de enige van het bestuur die naar de programma's keek en ze achteraf evalueerde. Met de keuze van producenten heb ik me nooit bemoeid, daar gaan de eindredacteuren en de NTR over.'

Afspraken
Een ander conflictpunt betreft de omgang met de Palestijns-Nederlandse journalist en tv-producent Radi Suudi, één van de oprichters van de Moslim Omroep. Met hem blijken in het verleden afspraken te zijn gemaakt over het leveren van programma's. Van der Meer de Walcheren wilde die overeenkomst nakomen. Zijn medebestuurders niet, omdat de afspraken dateren van vóór de oprichting van de omroep.

Onlangs verloor Suudi een kort geding hierover. Er loopt nog een rechtszaak waarin hij Van der Meer de Walcheren als getuige heeft gedagvaard. 'Ik zal dan zeggen dat de andere bestuursleden van de Moslim Omroep het niet bij het rechte eind hebben.'

Vanwege eerdere interne conflicten en fraude met omroepgelden is de publieke omroep NTR verantwoordelijk voor uitgaven door de Moslim Omroep. 'Dit bestuurlijk gesodemieter voltrekt zich buiten mijn gezichtsveld en dat wil ik graag zo houden,' zegt NTR-directeur Paul Römer. Hij erkent dat dat lastig is, 'want inhoud en geld hebben met elkaar te maken'.

Römer waagt zich niet aan een oordeel over het vertrek van Van der Meer de Walcheren. 'Alle partijen hebben hun eigen belangen, hij ook. Feit is dat de hoofdrolspelers in steeds verschillende stichtingen al jarenlang steeds weer opduiken. Dat maakt het ingewikkeld. Maar dit gedoe speelt zich voor een groot deel buiten de programmatische sfeer af. Het programmatisch proces - productie, beheersing van het geld - loopt beter dan ooit tevoren.'

Plaatsvervangend voorzitter Noerani Hidajattoellah laat weten dat de Moslimomroep 'in onderling overleg uit elkaar is gegaan met Van der Meer'. 'Hij had alle middelen om het verschil van inzicht tussen medebestuurders vlot te trekken, maar dat heeft hij niet gedaan. Door zijn bemoeienis met het toewijzen van opdrachten aan externe producenten zijn we in een impasse geraakt.'

Over de rechtszaak van Suudi tegen de Moslimomroep zegt Hidajattoellah: 'Dit ligt niet bij het MO-bestuur, maar eerder bij de NTR, die de financiële keuzes af kan keuren, en de redactie.'

Penningmeester
'Iedereen wil penningmeester worden,' verzuchtte een omroepbestuurder in de afstudeerscriptie van Rob van Oostenbrugge over de geschiedenis van de moslimomroepen in Nederland. De conflicten draaien vaak om geld. Het huidige budget bedraagt vier miljoen euro per jaar. Daarvan worden wekelijks een uur televisie en drie uur radio gemaakt. De voorgangers, de Nederlandse Moslim Omroep (1993-2009) en de Nederlandse Islamitische Omroep (2005-2009), verdwenen na interne machtsstrijd en de arrestatie van een directeur wegens fraude. Vervolgens strandden twee nieuwe pogingen nog vóór de eerste uitzending, ook al weer door onderlinge conflicten en geldzaken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden