Interview

Beste leraar Nederlands: 'Ze merken dat het meevalt, die literatuur'

Docent Martijn Koek (44) van het Keizer Karel College in Amstelveen mag zich sinds dit weekeinde de beste leraar Nederlands van het land noemen. Luisteraars van radioprogramma De Taalstaat kozen hem boven drie anderen.

Martijn KoekBeeld Marco Okhuizen

Waarom bent u de beste leraar Nederlands?
'De beste bestaat natuurlijk niet, maar wat ik goed doe, denk ik, is dat ik literatuur op nieuwe manieren onder de aandacht probeer te brengen. Op onze school is literatuur een verplicht vak. In plaats van de boekverslagen die je vroeger moest maken, maak ik met de leerlingen een mindmap. Dat werkt heel goed.'

Een mindmap?
'Leerlingen lezen in clubjes van drie of vier een boek. Als ze het uit hebben, geef ik ze een vel papier waarop ze in de les een overzicht moeten maken van waar dat boek over gaat. Ze kunnen symbolen gebruiken of termen die de hoofdpersonen beschrijven; het liefst in zo min mogelijk woorden. Als laatste schrijven de leerlingen dan in één of twee zinnen op waar zij vinden dat het boek écht over gaat, het thema. Ze vinden het vaak leuk en naar mijn idee wordt de kans kleiner dat ze het boek niet lezen maar alleen de samenvatting bekijken.'

Waarom is literatuur zo belangrijk?
'Literatuur leert je anders te denken en anders naar de wereld te kijken. Dat is heel belangrijk, en niet alleen maar voor opgroeiende scholieren.'

Welke literatuur heeft uzelf anders laten denken?
'Alles van Harry Mulisch. Vooral De aanslag en De elementen. En Brief voor de koning van Tonke Dragt. Ik hield van boeken waarin de hoofdpersoon met vragen van verantwoordelijkheid te maken krijgt. In Brief voor de koning moet de hoofdpersoon meteen een keuze maken: wordt hij de volgende dag tot ridder geslagen of kiest hij ervoor om aan een noodoproep gehoor te geven? Ik vroeg me als jongen af wat ik gedaan zou hebben.'

Welke fout maakt men vaak als het om Nederlandse taal gaat?
'Vaak zeggen mensen 'hij wilt' in plaats van 'hij wil', dat soort foutjes. Belangrijker vind ik echter dat men een gestructureerd verhaal kan vertellen. Dat vinden velen lastig.'

Kunt u przewalskipaard spellen?
'Nee. Ik ben geen spellingtijger. Ik kan het wel opzoeken.'

Er zijn altijd leerlingen die niet geïnteresseerd zijn. Hoe betrekt u die erbij?
'Je moet leerlingen die het niet leuk vinden, altijd serieus blijven nemen. Niet zeggen: pech gehad. En geef ze geen enorm dikke boeken. Ik raad die leerlingen vaak Dagen van gras aan, van Philip Huff. Of iets van John Green. Iets over een jonge hoofdpersoon die met een identiteitskwestie worstelt. Dan merken ze vaak dat het best meevalt, die literatuur.'

Wat gaat u doen met uw status als beste leraar Nederlands?
'Ik ga verder met lesgeven. En misschien kan ik een inspiratie zijn voor andere leraren om mooie ideeën te bedenken, nu je daardoor zelfs als 'de beste' kunt worden bestempeld.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden