Besparen: run op kleine auto

DEN HAAG - Automobilisten stappen over op kleine stadsauto's vanwege de hoge brandstofprijzen. Dit jaar zijn dertig procent meer auto's verkocht uit het A-segment (zoals Ford Ka en Toyota Aygo) dan in de eerste zes maanden van 2007.

Voor autodealers is de verschuiving naar kleine zuinige modellen slecht nieuws. Zij verdienen beduidend minder op de verkoop van een mini dan op een groter model. Het marktaandeel van de stadsauto's is gestegen tot zestien procent, tegen tien procent in 2004.

''De consument koopt echt andere modellen, de groei zit bij de kleinere typen en niet bij de grotere,'' aldus Wijnand de Geus van de branchevereniging RAI. ''Automobilisten kopen nu een zuinig nieuw kleintje in plaats van een grotere tweedehands. De kleintjes verbruiken minder en zijn goedkoper geworden door de korting op de BPM.''
Het gebrekkige consumentenvertrouwen en de hoge brandstofkosten hebben nog niet geleid tot een kopersstaking en een forse daling van het aantal verkochte auto's. Tot juni verlieten zelfs twee procent meer auto's de showroom in vergelijking met vorig jaar. Juni en juli vallen tegen met min acht en min vijf procent. Toch rekent de RAI niet op een forse terugval. ''We gaan uit van zo'n half miljoen stuks dit jaar, wat een procentje minder is dan in 2007,'' zegt De Geus. Het zijn de leasebedrijven die het laten afweten. Zij hebben negen procent minder auto's gekocht, wat wordt goedgemaakt doordat meer particulieren een nieuwe auto kopen.

Toch is de verschuiving naar kleinere modellen slecht nieuws, aldus adviseur voor de autobranche Clem Dickmann. Hij is oud-directeur van de Hyundai-importeur. Omdat dealers veel minder verdienen op de kleintjes, zullen zij meer winst moeten boeken op de andere activiteiten: verkoop van tweedehands auto's, onderhoud en reparatie.

''Snijden in de personeelskosten gaat ook niet. Monteurs en verkopers zijn schaars, waardoor de lonen juist stijgen. De grote dealers zullen reageren door nog sneller overnames te plegen en groter te worden.''
Kopers zullen echter niet profiteren van de slechte verkoop van grotere auto's, aldus Dickmann. ''De dealers waren vooraf somber over 2008 en hebben er weinig besteld. Ze zitten nu dus niet met grote voorraden die ze moeilijk kwijt raken.'' Stunten met de prijzen zullen de dealers niet doen, denkt ook De Geus. ''Daar zijn de winstmarges niet naar.'' (HET PAROOL)

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden