Besluit Lelystad Airport is een klap voor Schiphol

Een tegenslag voor de groeiplannen van luchthaven Schiphol: Lelystad Airport neemt voorlopig geen vakantievluchten over. De minister stelt het besluit over de opening een jaar uit.

Beeld anp

Lelystad Airport gaat definitief niet volgend jaar april al open. Het besluit over de uitbreiding van het vliegveld, dat luchthaven Schiphol moet ontlasten, wordt met een jaar uitgesteld. Minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD, Infrastructuur en Waterstaat) heeft dat woensdag op een persconferentie bekendgemaakt.

Lelystad Airport zou tot 2023 10.000 zogeheten vliegbewegingen (starts en landingen) voor zijn rekening gaan nemen. Het moeten vooral de goedkope vakantievluchten worden. Op termijn moet het vliegveld in Lelystad 45.000 vliegbewegingen gaan verwerken.

Alleen dan kan Schiphol verder groeien. Schiphol zit tot 2020 aan het plafond van de afgesproken 500.000 aankomende en vertrekkende toestellen - dat maximum wordt dit jaar gehaald - en mag tot die tijd niet verder groeien. Van Nieuwenhuizen is niet van plan de grenzen van Schiphol op te rekken. "We houden ons aan het regeerakkoord."

Schipholtopman Jos Nijhuis zei vorige week nog dat hij de groeiafspraken wil openbreken als Lelystad Airport volgend jaar niet open gaat.

Laag overvliegend
Schiphol zelf wilde vanochtend nog geen reactie geven op het uitstel van de uitbreiding van Lelystad Airport. Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) stelt vandaag na onderzoek dat Schiphol 'zonder extra risico's' door kan groeien naar 550.000 vliegbewegingen.

Over de uitbreiding van het vliegveld in Lelystad is veel onrust in vooral Flevoland, Gelderland en Overijssel, die vrezen last te krijgen van laag overvliegende vliegtuigen. Vorig jaar ontdekten bewoners van actiegroep HoogOverijssel fouten in de geluidsberekening van de milieueffectrapportage (MER). Daardoor daalde het vertrouwen bij de inwoners van de regio tot onder het nulpunt.

ChristenUnie-Kamerlid Eppo Bruins vindt uitstel 'de enige juiste keuze' om recht te doen aan de omwonenden. "Zij moeten er op kunnen vertrouwen dat een overheid luistert naar bezwaren en zorgen serieus neemt." Bruins twijfelde er in januari al aan dat Lelystad Airport volgend jaar open zou gaan. "Voor mij zijn een zorgvuldig proces, het werken aan draagvlak en herstel van vertrouwen steeds belangrijker geweest dan april 2019 als openingsdatum."

Vertrouwen terugwinnen
Bruins' coalitiegenoten noemen uitstel ook verstandig. "Een goed bestuurder moet niet doordenderen als er fouten zijn gemaakt," vindt D66-Kamerlid Jan Paternotte. Zijn partijleider Alexander Pechtold zei eerder dat Van Nieuwenhuizen van hem 'een bloemetje' zou krijgen als ze zou besluiten tot uitstel.

De VVD vond en vindt dat Lelystad Airport 'zo spoedig mogelijk' open moet gaan om Schiphol te ontlasten. "Mensen nemen nu eenmaal graag het vliegtuig voor hun welverdiende vakantie," zegt Kamerlid Remco Dijkstra. "Maar dit mag niet ten koste gaan van de omwonenden."

Dijkstra wil dat minister Van Nieuwenhuizen komend jaar 'het vertrouwen terugwint'. Ook CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch noemt 'de extra tijd van groot belang' om het vertrouwen te herstellen.

Dit is de tweede keer dat de opening van vliegveld Lelystad wordt uitgesteld; het aanvankelijke plan was om het op 1 april dit jaar te openen. Dat was niet mogelijk omdat de indeling van de nieuwe vliegroutes langer duurde dan gepland.

Lees ook: Omwonenden Schiphol dupe van mogelijke uitstel Lelystad en 'Nieuwe afspraken groei Schiphol bij uitstel Lelystad Airport'

550.000

Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) stelt dat Schiphol ‘zonder extra risico’s’ kan doorgroeien naar 550.000 vliegbewegingen.

'Zeer ontstemd'

KLM is 'zeer ontstemd' dat de uitbreiding van Lelystad Airport met minstens een jaar is uitgesteld. Dat is volgens de luchtvaartmaatschappij in tegenspraak met afspraken die jaren geleden zijn gemaakt over verdere groei op Schiphol, in combinatie met de uitplaatsing van vakantievluchten naar regionale vliegvelden.

"Nu capaciteit op Lelystad Airport niet beschikbaar is, moet groei op Schiphol mogelijk worden gemaakt," vindt KLM. Topman Pieter Elbers pleit al langer voor meer groeimogelijkheden op Schiphol. Vorig jaar handelde de luchthaven net geen 500.000 starts en landingen af. Dat is het maximum dat destijds is afgesproken en dat nog geldt tot en met 2020.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden