Plus

Berucht knooppunt Rottepolderplein krijgt facelift

Knooppunt Rottepolderplein gaat op de schop. De ouderwetse rotonde in de A9 tussen Amsterdam en Haarlem wordt anders ingericht, waarbij autoverkeer niet langer hoeft te 'weven'.

Knooppunt Rottepolderplein Beeld Google Streetview
Knooppunt RottepolderpleinBeeld Google Streetview

­­­Minister Cora van Nieuwenhuizen (Verkeer) heeft woensdagmiddag onder een viaduct van knooppunt Rottepolderplein, een omgeving die zich het meest leent voor het verstoppen van een lijk, haar handtekening gezet onder het startbesluit.

Daarmee werd het officiële startschot gegeven voor de aanpassing van het beruchte knooppunt. Hoe het er uiteindelijk uit zal gaan zien, wordt nog onderzocht, maar het lijkt erop dat een parallelrijbaan wordt aangelegd, waarop doorgaand verkeer ongehinderd moet kunnen doorrijden.

Het Rottepolderplein, uit de jaren zestig, is een van de oudste verkeersknooppunten van Nederland. Er staan regelmatig enorme files, zegt minister Van Nieuwenhuizen. "De komende jaren wordt flink gebouwd in de regio, alles bij elkaar zal het gaan om zo'n 250.000 woningen. Die mensen zullen niet allemaal de hele dag thuiswerken, die moeten ook af en toe met de auto ergens naartoe."

Groei
Van Nieuwenhuizen kent het Rottepolderplein vooral van de fileberichten. "Dit knooppunt is een evergreen in de filevermeldingen. Mensen in het hele land weten van het bestaan, hoewel ze het lang niet altijd kunnen aanwijzen op een kaart."

Als oorzaak van alle fileleed wordt de groei van het wegverkeer gezien, waarop het knooppunt niet is toegerust: op de rijbanen moeten auto's ­elkaar veel kruisen, weven in vaktaal.

Door het verkeer te 'ontvlechten' worden doorstroming én verkeersveiligheid verbeterd.

Doorstroming is bepalend
Volgens wethouder Derk Reneman van de gemeente Haarlemmermeer is het vooral zaak dat het verkeer op het Rottepolderplein beter doorstroomt. "Vroeger reed verkeer gewoon het plein op, maar nu is het zo druk dat verkeerslichten noodzakelijk zijn."

"Ik verwacht niet dat het knooppunt volledig op de schop gaat, je zult iets moeten verzinnen om te zorgen dat auto's optimaal gebruik kunnen maken van de beschikbare capaciteit. Of dat met meer asfalt gepaard gaat? Dat kun je zo niet zeggen, het draait om de doorstroming, niet per se om meer of minder asfalt."

Het wordt een zaak van lange adem, zegt Van Nieuwenhuizen. "We hebben nu een besluit genomen en gaan onderzoeken hoe we het knooppunt het best kunnen vormgeven. Het liefst zou ik onmiddellijk een asfaltmachine aan het werk zetten, maar we zijn natuurlijk aan allerlei regels gebonden."

De aanpak van het knooppunt maakt deel uit van een groot bereikbaarheidsprogramma van het hele gebied rond Amsterdam. Zo worden de wegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere (A6, A1, A9) verbreed. Ook krijgt de A10 er rijstroken bij en loopt er een onderzoek naar de verbreding van de A7 tussen Amsterdam en Hoorn.

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden