Berlijn verdeeld over peperdure U-bahn

De U55 loopt van het Berlijnse Hauptbahnhof via de Bondsdag (het parlement) naar de Brandenburger Tor. Een ritje duurt drie minuten. Foto EPA

Een ritje op het nieuwe stuk metro in Berlijn duurt drie minuten. Kosten voor de bouw 320 miljoen euro. Niet iedereen ziet het nut in van de nieuwe lijn.

'Alles ruikt lekker nieuw,'' zegt mevrouw Bauer uit Cottbus, terwijl ze nieuwsgierig om zich heen kijkt in het gloednieuwe Berlijnse metrostation Brandenburger Tor. Ze is met haar man komen kijken naar de nieuwe metrolijn, de U55, die sinds zaterdag in bedrijf is.

Het echtpaar woonde vroeger in de Duitse hoofdstad en heeft 'alles hier meegemaakt'. De bouw heeft wel een beetje lang geduurd en er is veel geld aan opgegaan, vinden beiden, maar waarom ook niet?

De lijn wordt de komende jaren immers via Unter den Linden naar de Alexanderplatz doorgetrokken. De U55 loopt van het Berlijnse Hauptbahnhof via de Bondsdag (het parlement) naar de Brandenburger Tor. Een ritje duurt drie minuten. Het 320 miljoen euro kostende traject is maar 1,8 kilometer lang en heeft geen verbinding met de rest van het metronet.

De metrotrein pendelt daarom heen en weer. Stummel-Bahn wordt de metro spottend genoemd: het stompje. Maar ook: Kanzler-U-Bahn. De lijn doorsnijdt immers de regeringswijk en passeert de zetel van bondskanselier Angela Merkel. En het was haar voorganger Helmut Kohl die in 1995 de eerste spade in de grond stak voor de aanleg van de lijn. De bouw duurde bijna veertien jaar, ook al omdat tussentijds het geld op was en er problemen waren met het grondwaterpeil. Of de lijn ooit rendabel zal worden, is twijfelachtig, al was het maar omdat vrijwel parallel aan de metrolijn de S-Bahn loopt.

Op de openingsdag kwamen 70.000 mensen af, die gratis mee mochten rijden. Burgemeester Klaus Wowereit noemt de lijn onder het voormalige 'niemandsland' van de tot 1990 verdeelde stad de 'U-Bahn van de Eenheid'. ''Zonder de val van de Muur en de verhuizing van de regering naar Berlijn zou die niet zijn gebouwd,'' zegt Wowereit.

Voor de familie Bauer ligt de metro emotioneel. ''Hier hebben we 8 november 1989, een dag voor de val van de Muur, nog met onze dochter gestaan. We wilden eindelijk naar de andere kant kunnen. De volgende dag zagen we de Val op de televisie,'' zegt mevrouw Bauer.

Station Brandenburger Tor is het meest geslaagd, daarover is bijna iedereen het eens. Boven de roltrappen aangebrachte uitspraken van onder anderen de Amerikaanse president Ronald Reagan ('Mr. Gorbatsjov, tear down this Wall') maken duidelijk dat je hier historische grond betreedt. Op de wanden is de geschiedenis van het beroemde Tor in schilderijen en foto's gevangen. Het bezoek van John F. Kennedy in 1963, maar ook van een stralende koningin Beatrix met de Berlijnse burgemeester Richard von Weizsäcker in 1982.

Nieuwsgierig lezen de bezoekers de begeleidende teksten en schieten plaatjes. Natuurlijk zijn er ook mensen die mopperen. Zoals de gepensioneerde heer Harzer uit Spandau. ''Het is mij te kil en te modern. Ik vind de oude stations mooier.'' Zijn stadgenoot Lars Winkler noemt de lijn 'een beetje overbodig'. ''Moderne architectuur,'' zegt Winkler lovend. ''Jammer van die oude rijtuigen.''

De dertig jaar oude metrowagens zijn keurig opgeknapt. Nieuwere metrostellen van het Berlijnse vervoerbedrijf pasten niet.

Op station Bundestag is de drukte veel minder. In een Berlijnse krant is de grijze, betonnen ruimte al misprijzend 'crematorium' en 'betonbunker' genoemd. Ook het echtpaar Fleksenhagen uit Rüdow is teleurgesteld. ''Het is wel erg sober voor de Bondsdag.'' Desalniettemin zien ze het lijntje wel zitten. ''Berlijn wordt zo nog meer een wereldstad.'' (OENE VAN DER WAL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden