Benchmarken met gekken

Ook verleden jaar zijn we per hoofd van de bevolking meer wijn gaan drinken. Niet veel meer (0,1 liter; van 21,5 naar 21,6 liter) maar toch meer.

Desondanks zit de sleet erop bij de slijter. Want van alle wijn - en dan hebben we het over een half miljard flessen - vond niet minder dan 87 procent in 2007 een kurkentrekker via de supermarkt. En ofschoon het aantal wijnen daar groeit, neemt de uniformiteit juist toe.

Er worden voornamelijk zaken gedaan met een handjevol grote importeurs. Er komen vooral wijnen op de schappen van producenten die jaar in jaar uit grote hoeveelheden kunnen leveren van een constante kwaliteit. Op pieken en dalen in de oogstjaren wordt geen prijs gesteld.

En de supermarktinkoper breidt liever de range van een al bekend merk uit met een middelmatige shiraz dan dat hij een verbluffende nieuwe van een ander wijnhuis op het schap zet. 'More is less' luidt het devies. Meer keuze aanbieden met minder merken.

Toegegeven, overzichtelijker wordt het daardoor wel in het wijnschap, maar opwindend is natuurlijk anders. En omdat ook ik bijna dagelijks op de proeftafel te maken krijg met het supermarktaanbod - helemaal als er weer een Wijnalmanak in de maak is -, is het een verademing om regelmatig met kleine, gespecialiseerde importeurs om de tafel te zitten. Om te benchmarken met gekken die zich helemaal zich toeleggen op één land, soms zelfs op één streek.

Zo is daar Bob Assie. Die zich het wel en wee aantrekt van de Franse Ardèche - iemand moet het doen - en daar Brut de Bournet ontdekte. Een unieke, mousserende wijn van pure viognier. Een 'belletje' zo goed, dat deze tijdens zijn debuut in Nederland meteen de publieksprijs won tijdens de Bubbles on the Beach. ( 17,95 euro; www.lardeche.nl).

En zo schuiven ook regelmatig de mannen van 44 Degrees aan. Twee Nieuw Zeelandse ex-cricketers die hier na een toernooi aan de vrouw zijn blijven hangen. En omdat ze nog meer onder handen wensten te hebben, legden ze zich toe op de import van hun 'eigen' wit en rood dat ze aan toprestaurants leveren. Maar de liefhebber die via www.44degrees.nl contact zoekt, kan ze ook voor privédoeleinden nog wel eens wat ontfutselen.

Vervolgens duiken af en toe de Coza'tjes op. Een jong echtpaar dat helemaal in de war is geraakt van de vinologische verrukkingen van Zuid-Afrika. Zij lieten me ooit Cape Point Stonehaven proeven, misschien wel de beste sauvignon blanc die het land de afgelopen jaren heeft voortgebracht. Jammer dat ze het importeurschap zijn kwijt geraakt. Laatst reikten ze me echter weer een mooie verrassing aan: La Vierge Temptation 2006, een blend van shiraz en mourvèdre uit Walker Bay. Aards, toasty, rokerig. Donker fruit, gedroogde pruimen, geroosterde hazelnoot en mooi doordrinkbaar (13,95 euro; www.coza.nl).

En dan was daar van de week Douwe Walinga: Italië-freak, al minstens twintig jaar. Noem één van de vele onbekende, autochtone druivenrassen waarin het land grossiert en Douwe weet er van. En dat niet alleen, hij kent er ook de beste producenten van. Zo ontkurkte hij onmiddellijk drie flessen biologisch wit 2006 van Fattoria La Rivolta uit Campania. De Falanghina geurend naar hooi, veldbloemen, smakend naar mandarijn, grapefruit en gekonfijte citroenschilletjes, en met sap, heel veel sap. (9,80 euro) Dan de Coda di Volte. Droog, onalledaags en verrukkelijk. De geur van kamille, een mond vol gedroogd fruit, perzik, kruidigheid en prachtige zuren (9,80 euro). Verder met Sogno di Rivolta, de droom van Rivolta. En dat was deze blend van fiano, falaghina en greco ook. Wulps geurend, maar droog drinkend. Ingetogen abrikoos, verlegen perzik, introverte citrus, beheerste kruiderij (12,80 euro).

''Misschien ook nog even van hetzelfde huis het rood van de Piedirosso proeven? En weet je wel dat deze druif zich ook van het alias palombina en pere 'e palummo bedient?''

Eh nee, Douwe, maar de supermarktinkoper vast ook niet. (HAROLD HAMERSMA)
Vinitalia, Korte Lijnbaanssteeg 1, Amsterdam; Tel: 06 21295008.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden