Belegger slecht voorgelicht

DEN HAAG - Beleggingsfondsen gaan veelvuldig in de fout met de financiële bijsluiter. De verplichte informatie voor consumenten vertoont in ruim zestig procent van de documenten fouten of voldoet niet aan de eisen. Dat blijkt uit onderzoek van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB), die alle 220 financiële bijsluiters van in Nederland beursgenoteerde beleggingsfondsen onderzocht.

De aanbieders van beleggingsproducten hanteren veelvuldig afwijkende termen, bijna dertig procent noemt geen vergelijkingsmaatstaf en de hoeveelheid informatie loopt uiteen van twee tot acht pagina's.

''We zijn verbaasd over de grote hoeveelheid fouten, soms zeer ernstige, die is aangetroffen,'' zegt Patrick Beijersbergen van de VEB.

Bij verschillende fondsen van ABN Amro en ING Groep gaat het bijvoorbeeld ernstig mis bij de vergelijkingsmaatstaf, constateerde de VEB. Ook het gebruik van de risicometer, die de consument moet informeren over het risico van het beleggingsfonds, laat volgens de VEB te wensen over.

Sommige aandelenfondsen van Centraal Beheer Achmea, Allianz en ABN Amro hanteren de termen 'vrij groot' en 'groot' waar dat eigenlijk 'zeer groot' zou moeten zijn, zo blijkt uit het onderzoek.

''De consument is in sommige gevallen duidelijk verkeerd voorgelicht,'' zegt Beijersbergen. Hij wil geen uitspraken doen over mogelijke claims tegen beleggingsfondsen die in de fout zijn gegaan.

De VEB is van mening dat de Autoriteit Financiële Markten (AFM) scherper en actiever zou moeten toezien op de wijze waarop financiele instellingen sinds oktober 2006 verplicht de bijsluiter invullen.

De transparantie van beleggingsfondsen wordt in de tweede helft van 2008 en in 2009 een belangrijk toezichtthema voor de AFM, laat een woordvoerder weten. ''De financiële bijsluiter is daar een onderdeel van. Overigens houdt de AFM doorlopend toezicht op de risicometers in reclames voor beleggingsfondsen.'' De Vereniging van Banken wil de resultaten afwachten van de evaluatie dit najaar door het ministerie van Financiën. Dan wordt gekeken hoe consumenten de bijsluiter ervaren.

ING heeft de fouten in de bijsluiters inmiddels rechtgezet. (HET PAROOL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden