Plus

Bejaard Amstelstation in nieuw jasje

Nog iets langer wachten en station Amsterdam Amstel zou officieel 'sleets' zijn. Vanaf volgend jaar krijgt het station een flinke opknapbeurt mét prominente glazen entree.

Het Amstelstation gaat op de schop Beeld Ai Office Winhov / Gottlieb Palmdan Architects

Het station uit bouwjaar 1939 heeft de status van Rijksmonument. Architect Hermanus Gerardus Jacobus Schelling ontwierp ook de stations Amsterdam Muiderpoort, Enschede en Hengelo.

De huidige staat van station Amsterdam Amstel toont hoe bijna acht decennia (77 jaar) hun tol hebben geëist. Er is een 'onaantrekkelijke en desoriënterende omgeving' ontstaan, zoals de gemeente Amsterdam het formuleert.

Een verbouwing gebaseerd op het ontwerp van het Amsterdamse architectenbureau Office Winhov en Gottlieb Paludan Architects uit Denemarken moet daar verandering in brengen. Dat laatste bureau ontwierp al twee stations in Kopenhagen.

Medio 2017 start de renovatie van Amstel. Uiteindelijk moet het een stations­gebouw worden met een 'hedendaagse uitstraling, met respect voor de historische kwaliteiten', zo stellen opdrachtgevers ProRail, NS Stations en de gemeente.

Westzijde
Aan de westzijde van het gebouw, bij locatie Leeuwenburg van de Hogeschool van Amsterdam, komt een nieuwe entree. De ondergrondse fietsenstalling aan de andere kant van het station wordt fors uitgebreid en de perroninrichting gaat op de schop.

Spoorbeheerder ProRail gaat het glazen dak boven de perrons vervangen, opnieuw schilderen en nieuw meubilair neerzetten. Een aardige noviteit: op de perrons wordt met markeringen aangegeven waar de deuren van de trein bij stilstand precies uitkomen.

Ook krijgt de oorspronkelijke luifel op het oude busstation aan de zuidzijde een opknapbeurt.

Artist Impression van de nieuwe westzijde van het Amstelstation Beeld Ai Office Winhov / Gottlieb Palmdan Architects

Volwaardig
Architect Jan Peter Wingender wil met zijn ontwerp de ingang aan de westzijde een volwaardige maken. De toegang aan de Amstelzijde werd in de jaren zeventig gebouwd, maar de entree aan de oostkant - waar al het openbaar vervoer stopt en vertrekt - bleef altijd de voornaamste.

De westzijde die nu is weggestopt achter de HvA en een dönerkebabzaak moet stukken aantrekkelijker worden. Dat gebeurt met een ondergrondse fietsenstalling, een trap de stationshal in en een glazen wand. "Dat zal voor veel Amsterdammers het meest spectaculaire zijn aan de verbouwing," zegt Wingender.

Tegelijkertijd heeft de rest van het gebouw dringend een opknapbeurt nodig.

"Het station is door de jaren heen zo intensief gebruikt dat het - als we niet oppassen - sleets raakt. Door het gehele gebouw moeten aanpassingen worden gedaan. De ene aanpassing zal meer zichtbaar zijn dan de ander, maar het is allemaal essentieel. Kernachtig gezegd gaan we de zaak in oude glorie herstellen, maar wel aangepast aan het reizigerscomfort van nu."

De bedoeling is dat het stationsgebouw van Amsterdam Amstel nieuwe stijl in 2019 volledig gebruiksklaar is. De gemeente benadrukt dat het station gedurende de verbouwing altijd van twee kanten toegankelijk blijft.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden