Plus

Begripvol onderwijs bezorgd om kwetsbare leerlingen nu de schoolsluiting langer duurt

Dat ook de scholen langer dicht blijven – nog tot en met de meivakantie, zei premier Rutte dinsdagavond – kwam voor de meeste Amsterdamse schooldirecteuren niet als een verrassing. Er is begrip voor het besluit, maar tegelijkertijd klinken zorgen over leerachterstanden die kwetsbare leerlingen nu oplopen.

Leerlingen krijgen nu thuis onderwijs, met hulp van school, leraren en ouders.Beeld ANP/Bart Maat

Daarom schenkt Esprit Scholen, een scholengroep met basis- en middelbare scholen, extra aandacht aan leerlingen die dat nodig hebben, zegt bestuursvoorzitter Ruth Kervezee. “Voor de één gaat het thuis leren wat gemakkelijker dan voor de ander. Heb je een ruim huis? Een tuin? Ouders die je meer of minder kunnen ondersteunen?”

Bijspijkeren

Volgens voorzitter Herbert de Bruijne van de federatie van openbare basisscholen in Amsterdam doen zijn leerkrachten met hulp van de ouders er ‘alles aan’ om zo goed mogelijk onderwijs te bieden. “Maar niet elk kind kan onder deze omstandigheden hetzelfde presteren”, erkent hij. “Over hoe we de kinderen gaan bijspijkeren die minder hebben kunnen doen, wordt nu druk nagedacht.”

Ook landelijk wordt met begrip gereageerd op het ‘onvermijdelijke’ besluit van het kabinet. “De gezondheid staat voorop”, vindt voorzitter Eugenie Stolk van de Algemene Onderwijsbond (AOb). De koepel van basisscolen PO-Raad is blij dat nu duidelijk is dat de scholen langer dicht blijven.

Wel vindt de PO-Raad, net als de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS), dat gemeenten een belangrijkere rol gaan spelen bij ‘het zorgen voor speciale aandacht voor kwetsbare leerlingen’. Ook de sectororganisatie voor het voortgezet onderwijs, de VO-raad, stelt dat nu de maatregelen langer duren extra aandacht nodig is voor de kwetsbare scholieren. In overleg met het ministerie van Onderwijs en Onderwijsinspectie hopen zij antwoord te krijgen op de vraag hoe de opgelopen onderwijsachterstand van leerlingen beperkt blijft.

Jongleren

Onderwijsbond CNV Onderwijs noemt het thuisonderwijs weliswaar ‘een knappe prestatie’, maar voorzitter Jan de Vries ziet ook dat de meeste ouders ‘jongleren’ tussen thuiswerken en het begeleiden van hun kinderen met huiswerk. “Dat is natuurlijk verre van ideaal.” Volgens AVS-voorzitter Petra van Haren is het contact met ouders ook ‘een aandachtspunt’.

Het Lerarencollectief, de nieuwe beroepsorganisatie van leraren, wijst ook op de toegenomen werkdruk voor docenten. “Er zijn geen schooltijden meer, dus zij moeten altijd ‘aan’ staan”, merkt voorman Jan van de Ven. Die druk kan nog hoger worden. “De meeste scholen kozen voor deze eerste weken dat er afstandsonderwijs werd gegeven voor herhalen van de bestaande lesstof. Dat is lastiger vol te houden nu het nog langer duurt.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden